torsdag 3. oktober 2013

De smaa ting

Hei og velkommen tilbake!
Naa sitter jeg paa biblioteket igjen (og irriterer meg over tastaturet, igjen..)
Denne uka har vi vaert paa kjoekkenet mandag og tirsdag, og vi fikk faktisk se matvarer! Et stort skritt framover..! Vi startet paa mandag med aa kutte groennsaker, og fortsatte paa tirsdag med aa kutte groennsaker... Og naa er det torsdag og hendene mine stinker fortsatt loek.. Vi har altsaa ikke laget mat, vi har bare kuttet groennsaker i brunoise (1*1 mm, terninger) og julienne (1*1*5 mm, fyrstikker) Dette gjorde vi ganske mye av i fjor i Norge ogsaa, saa da har jeg ihvertfall faatt bruk for den kunnskapen! Naar jeg var ferdig aa kutte, tok laereren mine groennsaker, viste de fram til hele klassen og sa at dette var perfeksjon! Jeg maa innroemme jeg ble litt glad da!
Paa mandag etter skolen tilbrakte jeg resten av dagen med pappa, siden han ikke reiste foer dagen etterpaa. Vi gjorde egentlig ikke saa mye, vi sullet rundt i byen, handlet litt, drakk kaffe..
Men saa kl. 5 skulle vi moete James for at han skullle vise oss et bra sted aa spise. Det viste seg aa vaere lettere sagt enn gjort, siden kl. 5 er restaurantene stengt her. Man spiser ikke middag foer i 8-9 tiden her. Men saa kom james med det forslaget at vi kunne jo spise hos ham! Ja, hvorfor ikke tenkte jeg. Det var en veldig koselig kveld, det var bare meg ,pappa, James og broren hans, James sto for matlagingen, og broren sto for pratingen. Saann ville man ikke gjort i Norge! og da vi proevde aa si takk for gjestfriheten, bare viftet de det bort aa sa at det var helt vanlig!
Tirsdag morgen dro pappa, saa naa er jeg paa egenhaand igjen.
Forresten, jeg forstaar mer og mer, det er faktisk helt utrolig hvor fort det gaar! Naa trenger jeg nesten ikke oversetter i timene lenger!
Og til slutt, i dag hadde vi en slags soete ostepop til frokost, meget merkelig....
Men naa maa jeg springe til timen!

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar