tirsdag 22. oktober 2013

Lyon!

Heisan hoppsan, lenge siden sist, ja jeg vet, jeg beklager. Nå har jeg ferie i to uker, det er helt fantastisk deilig! Jeg skal sove, massemasse!
Men, i helga var jeg i Lyon! Vi dro egentlig for å shoppe (ikke si det høyt..) Men det ble også litt byvandring.
Vi dro kl. 6 om morgenen som sist gang vi skulle til Lyon, men i motsetning til sist gang, så ble vi i Lyon, vi dro ikke videre.
Vi kom fram i 9-tiden, spiste baguetter og croissanter hos bestefaren og bestemoren, (det gjør vi aldri hjemme, det er bare når vi er på besøk!) Og så dro vi inn til byen. Jeg og Anita skulle shoppe, mens Quentin og bestemoren skulle til Paris (!) for å besøke Benjamin (eldstebroren), og Jean-Paul og bestefaren skulle et eller annet ( jeg vet ikke hva). Vi tok trikken, hele gjengen.  Jeg liker trikk! Det må være den beste måten å reise på! (selv om den ikke går så langt) Og med en gang en by har en trikk, så er det en ordentlig by.
Så forlot jeg og Anita de andre, og gikk til en butikk hvor de solgte dresser o.l. Så nå har jeg endelig fått meg de rette skoleklærne, og ser omtrent ut som en flyvertinne.
Så vandret vi noen timer rundt i Lyon, gikk i butikker, spiste lunsj, og gikk i litt mer butikker. Jeg liker byen, den er stor, men har allikevel en spesiell atmosfære. Den er ikke så pen som Geneve, men er vakker på sin måte. Den er lite turistifisert, noe som jeg synes er veldig deilig. Det går to elver gjennom byen, slik at byen er delt opp i tre deler, helt av seg selv, en litt rikere, en litt fattigere, og en gamleby.
Etter lunsj tok vi en liten fløybane opp på et utsiktspunkt over byen
Ikke så verst utsikt! 
Det var også en veldig vakker basilika (til høyre) Den var helt fantastisk inni, og utenpå! Veldig rikt utsmykket. 
Den ble bygget for å beskytte byen mot svartedauden, og det klarte den. Alle byene rundt ble angrepet, men ikke Lyon.
Vi vandret litt mer rundt omkring, og så tok vi trikken tilbake til besteforeldrene. 
På kvelden dro vi ut og spiste, det var rett og slett fantastique!!! 
Men det skal jeg fortelle om imorgen, nå skal jeg sove! 

Bonne nuit!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar