søndag 29. september 2013

Annecy, Yviore og Pappa

Som dere kanskje skjønte av overskriften, så har jeg vært i Annecy og Yvoire med Pappa denne helga! Selv om jeg bare såvidt har startet på skolen, så hadde Pappa høstferie nå, så da passet det best sånn. Seint fredag kveld kom Pappa kjørende fra Geneve, etter å ha brukt mange mange timer på reisen pga. forsinkelser og vanskeligheter med å finne fram. Vi spiste en sein middag som Pappa syntes var helt fantastique!, og osten etterpå var magnifique! (jeg er ikke helt enig, men jeg smakte ihvertfall på osten!)
Lørdag morgen dro vi for å kjøpe litt skolemateriale jeg måtte ha, Quentin ble med for å hjelpe til, det er ikke lett! Vi skal ikke ha en skrivebok, neida, vi skal ha en stor skrivebok med middels store ruter med lommer foran og bak i boka og helst plastikk-beskyttelse! Alle lærerne har sine spesifikke "bestillinger"...
Så dro vi inn til Thonon. Vi spiste is, makroner og drakk kaffe og hadde det hyggelig (vell, det vil si, jeg og pappa hadde det hyggelig, jeg tror Quentin helst ville vært hjemme i senga...) Vi måtte selvfølgelig også vise fram skolen og utsikten. Så satte vi av Quentin hjemme, og kjørte mot Annecy. I Annecy bodde vi på et lite koselig hotell, med fin utsikt, men dørhåndtaket til rommet datt av, så det kunne nok trengt litt oppussing.
Vi var i den gamle delen av Annecy, det var en by med sjarm, kanaler, og masse fargerike hus, men dog litt vell mye turistifisert for min smak. Vi spiste middag og ruslet rundt.
Søndag morgen besøkte vi slottet, det var et museum egentlig, og det var meget imponerende at de hadde klart å stue så mye forskjellig inni der. De hadde veldig fin do der (bak en glassplate) litt som en utedo, bare i stein og i tredje etasje, om å gjøre å ikke stå under ihvertfall!...
Så kjørte vi tilbake mot Thonon, på veien kjørte vi over et fjellpass, på 1600 meter, men det var litt for mye tåke til at jeg fikk noe skikkelig inntrykk av de mektige fjellene.. Så fant vi altså ut at vi skulle stoppe i Yvoire, en middelalderlandsby. Det øste ned, men det var en fin by! Og for meg som liker historie, så er det litt morsomt at det fortsatt bor folk i husene i byen, selv om de selvfølgelig lever av turisme nå.
Nå er jeg tilbake hos vertsfamilien min, og pappa er på et hotell utenfor Thonon. Vi skal treffes imorgen og, og tirsdag morgen drar han tilbake til Norge. Heldigvis kommer mamma nedover om to uker, så da har jeg fortsatt noe å se fram til!
Jeg har forresten også fått meg en ny venn som heter Josh, og som kan litt norsk (hei, hade, ja, koslig) og som vil hjelpe meg med å lære fransk, så det er hyggelig! Og kjendis-statusen min bare øker....
Imorgen skal vi på kjøkkenet igjen, krysser fingrene for at vi skal lage mat da! Det er nok info nå, vi har fatta det! På fredag kom kokkeuniformen min, men den var selvfølgelig feil størrelse, så det tar 10 dager til før jeg får den... ikke så koselig..
Men det er vell leggetid, og så må jeg pakke! Det tar på å pakke hver søndag, og hver fredag, det føles som jeg er konstant på camping-tur!
Et bilde av meg og min vertsbror Quentin i Thonon!

Vi preikast!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar