onsdag 16. oktober 2013

Morgenrutiner og litt til

Idag forsov jeg meg, ikke mye, bare 5 minutter, men nok til at jeg maatte stresse veldig og de andre jentene irritert slo paa taklyset med et dunk. Det sier seg selv at vi har akkurat den tiden vi trenger om morgenen, ikke mer ikke mindre, alt er noeye kalkulert! Saa sto vi da der paa badet, som zombier, ingen snakker, men det sminkes, pusses og vaskes iherdig. Saa styrter vi til skapene vaare, med hodet foerst, kaster alle klaerne ut paa gulvet, en haug hver. Saa finner vi til slutt noe passende aa ha paa oss. Jeg trodde foer jeg kom hit at det ikke ville bli noe problem aa finne noe aa ha paa seg, siden vi hadde skoleuniform, og det ville vaere de samme klaerne hver dag, men den gang ei. Vi har nemlig ikke skoleuniform, bare veldig strikt kleskode! I praksis er vi alle like, men de liker aa faa oss til aa tro at vi egentlig kan bestemme selv hva vi vil ha paa oss. Saa det vil si at jeg maatte skaffe meg det jeg trengte av klaer selv, og skape min personlige vri, saa jeg har fortsatt det problemet om morgenen, det er et hardt liv! Det er ikke saa greit alltid aa faa paa seg klaerne heller, ofte (veldig ofte) har stroemebuksa mi faatt hull paa mystisk vis, og skjorta nekter aa vaere nedi buksa/skjoertet... Men naar vi omsider har faatt paa oss klaerne, springer vi ned trappene (vi bor i tredje etasje) for det er absolutt om aa gjoere aa komme foerst til kantina. Hvis vi er heldige kommer vi paa et tidspunkt naar det ikke er koe, men ofte maa vi vente i minst et kvarter. Vi staar der som sauer, og faar utdelt en skje, en skaal med cornflakes, sjokopops eller det som vaerre er, og et glass med juice. Det er vaar fantastiske frokost, og det skal vi klare oss paa helt til 12-12.30 naar det er lunsj. For en uke og to siden satt vi jentene ved et bord sammen, gjerne med noen av guttene ogsaa, men naa vil de ikke sitte med meg og hun som blir holdt utenfor (selvfoelgelig) saa da sitter vi to alene. Det er helt utrolig hvor flinke de andre jentene er paa aa finne et bord hvor det akkurat ikke er plass til oss, eller saa "holder de av" plasser til noen andre.. Uff, jeg beklager, det er ikke saa ille, men jeg blir saa irritert, saa veldig, veldig irritert, sur og sint, vi har vell ikke gjort dem noe? Men jeg skal ordne opp i det, snart, jeg maa bare samle opp nok mot til aa konfrontere jentegjengens leder foerst!... Det er saa mye drama, jeg blir sliten...
Idag hadde vi fritime den foerste timen, det er virkelig et unoedvendig tidspunkt aa ha fritime paa, vi kan ikke sove en time lenger, for internatet stenger halv 8, uansett. Biblioteket er stengt, og det er ingen ting aa gjoere, saa da satt vi i gangen, og ja, gjorde ingenting i en time.
Saa hadde vi Lettres, altsaa fransk, vi driver aa analyserer tekster om store byggverk, jeg skjoenner meg ikke paa det, og synes det hele er ganske kjedelig i grunnen.. Sidekameraten min synes (heldigvis) ogsaa at det er ganske kjedelig saa vi gjoer ikke saa mye, men jeg faar skrive av det mest noedvendige av ham.
Vi har faste plasser, men vi har forskjellige plasser i alle de forskjellige fagene (og klasserom), saa det er ikke saa lett aa huske alltid, og laereren blir like oppgitt hver gang jeg ikke husker hvor jeg skal sitte. I noen timer rullerer vi tilogmed paa hvor vi sitter, det er saa forvirrende! Heldigvis tar klassekameratene mine det med godt humoer.
Saa hadde vi gym, jeg liker ikke gymlaereren, men det er ogsaa den eneste laereren jeg ikke liker! Vi spilte badminton, og hver gang, hver eneste gang jeg slo feil, sa han (med forferdelig aksent) "aao mai godd", kjempe koselig, ikke sant?
Saa var det lunsj, ikke spoer meg hva det var, men det gikk ned.
Saa har vi hatt et fag som ligner paa kunst og haandverk, det liker jeg faktisk, laereren er veldig hyggelig, og jeg er ikke saa vaerst til aa tegne faktisk!

Men naa er det middag igjen!

Au revoir!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar