søndag 13. oktober 2013

Mat, sukker, og mamma

Jajaja, da sitter jeg har igjen, mamma har akkurat dratt hjemover mot Norge, og helga går mot slutten. Det har vært en fin helg, men jeg skal starte på starten.

På mandag og tirsdag var vi på kjøkkenet, helt utrolig fantastisk! Vi lagde mat! En salat til hovedrett, en stek med potetmos til hovedrett, og plomme-terte til dessert. Ja, jeg vet, ikke verden mest spennende meny, men det var mat! Det er jo liksom det jeg er her for å lære! Det var høyt tempo, og ikke noe somling eller unnasluntring! Læreren går hele tiden rundt i kjøkkenet og roper: Aller aller aller, som kan oversettes med: kom igjen, opp med tempoet, sett igang, bli ferdig!
Men jeg, jeg liker det, jeg får et kick av det, du jobber på spreng for å nå en tidsfrist, alle samarbeider om å nå dette målet, å skape et godt måltid, gode smaker og et tiltalende utseende. Man hjelper hverandre, og klarer å oppnå et håndfast resultat som gir en god mat-opplevelse for den som spiser måltidet. Og så, når retten er levert, så er det ferdig, du kan slappe av, selvfølgelig rydde litt, men slå deg selv på skulderen og si, ja, du klarte det idag også. Dette er hvorfor jeg dro til Frankrike i det hele tatt, jeg elsker matlaging, jeg elsker å stå på kjøkkenet, lukter, smaker, men selvfølgelig også stress og høye forventninger. Frankrike er jo selve mat-nasjonen, gastronomiens hjemland.
Resten av uka var også grei, fransken går framover, men jeg er såå trøtt hver dag! Og jentene på rommet har bestemt seg for å stenge ute meg også, så nå vurdere jeg nesten å be om å få bytte rom til noen på min egen alder, men jeg vet ikke helt...
På onsdag kl. 10 om kvelden, ringte det en alarm, jeg fatta ikke hva det var, før de andre sa at det var brannalarmen! de ga meg teppet mitt, og ba meg følge etter dem. Det var forvirrende altså! Skoleklokka høres ut som en brannalarm, og brannalarmen høres ihvertfall ikke ut som en brannalarm! Men vi gikk altså ut, 300 elever i like oransje tepper, det hele var egentlig litt komisk, men veldig kaotisk, så startet alle de eldre elevene å synge skolesangen eller noe sånt, og det ble nesten litt koselig, med tepper, stjernehimmel og allsang. De ansvarlige voksne synes imidlertid at det ikke var noe morsomt, de ga opp å telle oss, og ba oss gå inn å legge oss. Først etterpå fikk vi vite at det ikke var en test, det var faktisk noen som hadde svidd noe...
Torsdag kveld kom mamma, jeg hadde fått lov til å være ute etter innetid, vanligvis må vi jo være inne kl. 7, men jeg hadde fått lov til å være ute til 10! Sensasjon! Så litt over 8 gikk jeg for å hente mamma på busstasjonen, det var ganske godt å se mamma igjen!..
Vi satt fra oss bagasjen på hotellrommet, mamma hadde fått et rom på skolens hotell, og gikk å spiste middag i skolens gourmet-restaurant, det var veldig fint, og bra mat. Men så måtte jeg altså gå å legge meg, kvelden gikk altfor fort... Da jeg kom på rommet, pusset jeg tenner og sånn, pakket litt, så skulle jeg legge meg, men vet dere hva jeg fant under dyna mi? JO, et heldekkende lag med sukker! Det er jo det man ønsker seg når man er trøtt og vil legge seg...! Det var rett og slett lite koselig gjort... Så etter å ha børstet bort så mye som mulig, la jeg meg, det var litt som å ha sand, eller brødsmuler i senga, bare mer klissete...
Jeg tok mot til meg og spurte den ene romkameraten min om hvorfor i alle dager det var så mye sukker i senga mi!? Hun forklarte at det var de eldre elevenes måte å ønske oss nye velkommen på, bare for å vise hvem som er sjefen liksom... Hun selv hadde fått pepper i senga, og dusjgel på skrivebordet, og i forhold til det, så foretrekker jeg jo sukker da! Men allikevel.....
Nå må jeg legge meg! Så jeg får skrive resten imorgen!

A bientot!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar