lørdag 5. oktober 2013

Lekser!....

Nå har jeg sittet å gjort lekser i tre timer, og hva har jeg produsert? Jo én heel side med tekst! Det tar sin tid dette her! Jeg skal skrive om Eiffeltårnet, og hva folk mente om tårnet på den tiden det ble bygd, joda det er greit det, men at teksten skal være på fransk, gjør det hele litt vanskeligere... Men altså etter tre timer, med hjelp fra Anita(vertsmor), ordbok og google translate, har jeg endelig fått skikk på ordene, og jeg er stolt av meg selv altså! Nå håper jeg bare læreren blir fornøyd også, og at jeg ikke har misforstått oppgaven eller noe i den duren!
Idag har jeg ikke gjort så mye, sovet lenge, lest, og ja, gjort lekser. Jeg trodde vi skulle på konsert idag, men så sa jeg nei til å være med i sportsbutikken, så da skal jeg visst ikke på konsert heller, det er rart med det...

De siste dagene har det vært litt problemer på internatrommet, både fordi de andre jentene ikke klarer å være stille om kvelden, sånn at jeg blir dødstrøtt dagen etterpå, og fordi det er en jente som blir holdt utenfor. De er så barnslige på det punktet der altså! Masse drama, baksnakking, tisking og visking. Heldigvis tror jeg ikke hun som blir holdt utenfor er helt knust, men sånt er ikke noe gøy uansett!! Vi har også mindre problemer, som at vi er seks jenter, og det bare er en dusj. Så det er alltid store diskusjoner om hvem som skal først og sist og morgen eller kveld. Det er også ganske trangt på badet om morgenen når alle seks skal stelle seg samtidig! Selv om vi har tre vasker, og tre speil, så må man kjempe for plassen sin!
Internatet har rare stengningstider. Kl. 7.30 må vi være ute av rommene, og det er greit nok, for da har vi en halvtime å spise frokost på før skoledagen starter. Men så åpner ikke internatet igjen før kl. 7 på kvelden! Så det vil si at vi som regel har minst en time, og på mandager har vi 4 timer, hvor vi ikke har noenting å gjøre, vi bare sitter der og koper, eller vandrer hvileløst rundt i byen. Og vi må også gå rundt i uniform helt til etter middag, så vi kan ikke gå langtur akkurat!...
Div. småting:
En ting som er litt merkelig for meg her, er at alle rydder opp etter seg, når alle har gått fra kantina etter et måltid, så ligger det ikke igjen så mye som en serviett! Helt strøkent er det! Og det ligger heller ikke godteripapir rundt om i korridorene, eller søppel i skapene. Det gjør at skolen får litt mer klasse over seg med en gang! I Norge gidder jo ikke folk å rydde sine egne tallerkener etter lunsj engang!
En annen ting er mengden kaffe de drikker, (og hvor mye de røyker for den saks skyld..) De er 15 år, og drikker like mye kaffe som en hvilken som helst voksen! (sikkert en grunn til at de ikke er trøtte selv om de ikke sover!..) Og i kantina på skolen får du ikke kaffe i kopp, neida, det står skrevet med blokkbokstaver på kaffemaskinen at: Maskinen er beregnet for skåler, ikke prøv å fylle i glass eller kopper! Ja, så da sitter alle der å drikker skåler med kaffe. Det er umulig å finne en vanlig kaffekopp her, på cafeer får du enten espresso i en fingerbøl av en kopp, eller kaffe i tidligere nevnte skåler. Det gjelder også hjemme hos folk, det finnes ingen mellomting. Ikke at det gjør meg noe egentlig, jeg drikker jo ikke kaffe, det bare fascinerte meg litt..
Vi har gym en gang i uka, og det er virkelig overraskende hvor lite vi gjør i gymtimene. Først tar vi buss (en buss spesielt leid for oss) en strekning som kanskje tar 5-7 min å kjøre, (vi kunne gått!) til den lokale idrettshallen (selv om vi har mer enn god nok gymsal på skolen..) så skifter vi, så snakker læreren i minst en halvtime, så varmer vi opp litt, så spiller vi ball av et eller annet slag i kanskje et kvarter, så snakker læreren mer, vi tøyer ut, skifter, og tar bussen tilbake. Man blir ihvertfall ikke svett av det!

Men nå skal jeg gjøre litt mer lekser, ønsk meg lykke til med det!..

Au revoir

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar