tirsdag 28. mars 2017

Liten oppdatering

Heisann, 
Ja, jeg vet, det blir liksom en god stund mellom innleggene..Men her er ihvertfall ymse bilder, sånn hvis noen lurte på hvordan det går. 
Aller først har vi en selvkomponert dessert med sjokolade, grønn te og sopp. Den ble jeg fornøyd med.

Det har vært oversvømmelse, ikke så heftig da, men nok til at man såvidt ser toppene av terrassegjerdet til restauranten på andre siden av elva. 

Vi har laget kaker på skolen. Denne med bringebær og sitron.

Jeg har blitt diplomert, hele tre ganger, så nå er det ikke noe tvil om at jeg er kokk med fagbrev.

Desserten for desember måned på jobb. Mandarin, safran og skogssyre.

Jeg har fått dreisen på makronene. 

Det har vært lysfest i byen, med diverse show.



Det har vært fint vær, og jeg har gått tur og tatt bilder av øya jeg bor på og elva den ligger i.


Det har vært jul, og jeg har laget mengder med norske julekaker. Jeg fikk kjøkkenet på jobb for meg selv en hel ettermiddag. 

Til jul kom Pappa ned, og vi feiret jul med ordentlig ribbe-middag, og litt ymse jule-dessert. 

Juledesserten på jobb var Fôret Noir: kirsebær og sjokolade-kake.

Jeg har komponert mindre heldige desserter, men det er altså grusomt vanskelig å få blå alkohol til å passe inn i noe som helst.

Vi har laget mer kaker, denne med pepperkake og eple-karamell - smak.

Og denne med sjokolade og nøtter.

Jeg har laget utsillingskake, som ikke er spiselig, men blir brukt til å ha bursdagslys på, istedenfor å sette lyset i desserten, når en gjest har bursdag. 

Det har vært snø, EN hel dag, i januar en gang.

Vi har hatt 80 kokker på besøk i forbindelse med Bocuse d'or. Restauranten har ikke mer en 30 stoler, så det gikk unna, for å si det sånn.

Jeg har komponert desserter jeg har vært mer fornøyd med, som denne, med kastanje, kirsebær, aprikos og vanilje.

Jeg har vært på messe, som holdes samtidig som verdensmesterskapet i både kokk, baker, konditor, sjokolade, is, kaffekunst og catering. Der jeg, blant mye annet, fant sukkerkunst laget av en veldig kjent konditor.

Og her har vi et av verkene i sjokolade-verdensmesterskapet.

Jeg så Bocuse d'Or, live, altså verdensmesterskapet i kokkekunst, sammen med Oline, og rundt 500 crazy, hylende nordmenn. Norge kom på andreplass, det var litt av en stemning kan man si.




Vi har laget enda mer kaker på skolen, denne med sjokolademousse, og vaniljekrem.

Vi har også laget croissanter, 

Og mer selvkomponerte desserter.

Jeg har oppdaget nye steder, St. Cyr, for eksempel.

Vi har hatt den første eksamenen, hvor vi skulle lage en terte på to timer. Sånn ble min, jeg tror jeg sto, med mindre den smakte helt forferdelig.

Det var fyrverkeri i to hele timer en gang i slutten av februar. Jeg var veldig fornøyd, for på nyttårsaften var det ikke noe fyrverkeri i det hele tatt.

Vi skiftet dessert på restauranten, denne her har vi nå, med blodappelsin, grapefrukt og hasselnøtt.

Og jeg fikk finne opp en egen mignardise på jobb, en sånn liten søtsak man har med kaffen, dette er små sjokoladekuler med sigar og -sjokoladekrem, og kirsebærgele.

Til slutt har jeg vært en tur i Norge, bestemor døde en dag før jeg kom hjem, så ferien bar selvfølgelig preg av det, men jeg fikk i det minste være med på begravelsen. Og jeg fikk sett familien, men helt lett har det ikke vært. Men sånn er det vel alltid når noen nære og kjære dør.

Jeg fikk også gått årets eneste skitur med Pappa.



Det får greie seg for denne gang. Akkurat nå er jeg i Thonon, hos Benedicte og Marin, så nå får jeg heller se til å være litt sosial her!

A bientôt

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar