søndag 3. november 2013

Strasbourg

Nå er jeg på besøk i Strasbourg, hos Brage og Oline som jeg møtte i Oslo på forkurset, de går på skole her. Det er deilig å ha ferie, og selvfølgelig kjempekoselig å se dem igjen!
På søndag fikk jeg sitte på med vertsfamilien til Lyon, og så tok jeg toget derfra til Strasbourg.
Da jeg kom fram måtte jeg finne et lokaltog som gikk videre til Selestat, det var ikke helt lett, men etter litt om og men og fram og tilbake fant jeg riktig tog og rakk det akkurat.
Da jeg kom fram til Selestat (ca. 20 min seinere) kom Oline og vertsfaren hennes for å hente meg. Åå det var så fint å se Oline igjen! Jeg merket virkelig hvor mye jeg hadde savnet henne..!
Det neste døgnet bodde jeg hos Oline, og praten gikk i et kjør, den eneste gangen vi var stille var når vi sov. Det var deilig å snakke norsk igjen, og det var selvfølgelig mye som måtte oppdateres og diskuteres!
Så på mandag dro vi inn til Strasbourg, vi vandret rundt, handlet, rotet oss bort, spiste og hadde det hyggelig. Så dro vi for å møte Brage og Anders, og det var selvfølgelig kjempe fint å se igjen Brage også!
Det er rart med det, jeg har jo ikke kjent dem så lenge, men som jeg sikkert har sagt før, så vet de liksom akkurat hva du går igjennom, og de har også de samme målene og tankene som meg.
De neste dagene gjorde vi ikke så mye, men det var deilig å bare slappe av og hente seg inn igjen. Jeg føler jeg har vært i helspenn siden jeg kom, men nå denne uka kunne jeg senke skuldrene litt.
Jeg bodde forresten hos Brage resten av uka, jeg håper jeg ikke gikk ham for mye på nervene, og så skylder jeg Brages vertsbror, Maxime en takk, han lånte nemlig bort senga si til meg.
Jeg og Brage var flinke og jogget tirsdags morgen, vi (jeg) hadde planer om å jogge flere morgener, men det ble liksom ikke noe av... Vi burde absolutt jogge litt mer begge to (ihvertfall jeg!)
Vi var noen dager inne i Strasbourg, og noen dager var vi rett og slett hjemme.
Strasbourg er en fin by, den er nok penere enn Lyon, men jeg synes ikke den har helt den samme sjarmen, men mange vakre hus, og ikke minst en helt fantastisk kirke! Den var overveldende, rett og slett..!
Og rundt omkring i byen står det små "lokomotiver", inni der sitter det en mann og griller kastanjer, litt morsomt.
Noe som også har vært litt morsomt, er å se forskjellen på vertsfamiliene. Begge vertsfamiliene er mer "åpne" enn min, en litt mer avslappet atmosfære. Hos Brage kom og gikk det venner og familie hele tiden, og de bor i andre etasje over familiens bakeri. Hos min vertsfamilie er det sjelden folk på besøk, og en mye mindre avslappet stemning, men de bryr seg oppriktig om meg, og vil at jeg skal ha det best mulig, så jeg kan tross alt ikke klage på vertsfamilien min.
Jeg fikk også se skolen deres, den var stengt, så jeg fikk ikke danna meg et skikkelig bilde av den, men min skole ser ihvertfall bedre ut fra utsiden! Og de har visst også noen lærere her som ikke er snille i det hele tatt... Det er synd... Til gjengjeld har de to norske jenter som går andreåret her.
I går (fredag) var vi i bursdag til en kusine av vertsbrødrene til Brage, det var litt merkelig, vi kjenner jo ikke henne, men folk er greie mot oss, så det gikk fint.
Idag har vi vært i Strasbourg, shoppet, gått i gamlebyen, gått på sightseeing ( fordi gamlebyen hadde flytta seg siden sist), spist crepe (det er første gangen jeg gjør det siden jeg kom til Frankrike!), og hatt en koselig dag.
Jeg måtte si hade til Oline i kveld, det var litt trist.. Men jeg regner med jeg ser de igjen, før eller siden!
Nå har vi sett en film og skal legge oss. Imorgen tidlig kl. 9 går toget mitt tilbake til Thonon og hverdagen, jeg vil ikke egentlig si jeg gleder meg, men når jeg er kommet i gang igjen så går det nok helt fint. Jeg har hatt en veldig fin uke i Strasbourg, det har gitt meg ny energi og friskt mot.


Men nå slo klokke tolv slag, så jeg får legge meg!

Bonne nuit!

-Tone

2 kommentarer: