fredag 29. november 2013

Karakterer

Idag har jeg faatt vite karaktersnittet mitt, og det er 15 av 20!! Selv om jeg er rimelig perfeksjonist av meg, og det ikke er saa bra som det kunne ha vaert, saa er jeg ganske fornoeyd med det altsaa. Ihvertfall med tanke paa at alt gaar paa fransk. Det tilsvarer 4,5 paa norsk karakterskala, og det er jo virkelig ikke ille. Selvfoelgelig kunne det vaert bedre, men jeg er faktisk nest best i klassen, saa jeg klager ikke. Det betyr mye for selvfoelelsen, at jeg naa har faatt bevis paa at jeg fikser dette her, jeg greier det, jeg kommer ikke til aa stryke og bli sendt hjem igjen til Norge, som jeg var litt redd for...
Jeg satt og tenkte her i stad, paa at naa kjenner jeg skolen, jeg vet hvor alle ting er, og jeg kjenner alle rutiner, regler og tider. Foerste dagen jeg var paa skolen, var jeg jo totalforvirra, men naa er jeg en del av skolen, jeg foeler jeg hoerer til her, akkurat som alle de andre elevene. Jeg vet hvor klasserommene ligger, naar timene starter, og jeg klarer aa faa med meg hva som skjer, stort sett. Jeg har utforsket byen, og skolen. Jeg har ikke sjekket alle boettekottene enda da, men det er sykt mange av dem og. Jeg kjenner laererene, lynnet deres og jeg vet hva de forventer av meg. I starten naar jeg var saa forvirra saa tenkte jeg; dette skal tenkte tilbake paa naar jeg kjenner omgivelsene mine. Og naa kjenner jeg omgivelsene, og tenker tilbake paa det. Jeg vet, det ga ikke mening, men jeg synes det er goey aa tenke paa.

Paa mandag skal jeg ha foredrag om norske stavkirker, paa fransk, et helt foredrag, paa fransk. Hadde det ikke vaert for at stavkirker er et tema jeg kan en del om, saa hadde jeg nok nekte altsaa. Aa staa foran klassen og snakke er ikke en ting jeg er veldig glad i, men de sier det er bra trening. Jeg og Eilif har snakket en del om nerding, og jeg maa inroemme at jeg har en del rare interesser, som steiner og ja, stavkirker, Men jeg synes det er spennende!

Idag er det fredag, og fredag er alltid en troett dag, da er man sliten etter en lang uke og vil helst bare hjem, og sove. Av og til saa sovner jeg i bilen paa vei hjem, som en annen liten unge. Jeg skjoente ikke hvor viktig soevn var foer jeg kom hit altsaa, men naa betyr den ekstra halvtimen med soevn alt. Det er rett og slett det aller viktigste for aa faa en god dag. Naar jeg er troett klarer jeg hverken aa faa med meg hva som skjer i timene, eller vaere sosial. Og da er det jo ikke mye vits i skolehverdagen.

Igaar gjorde vi en tabbe. Jeg skal fortelle hvorfor. En gang i uka maa vi spise i elevrestauranten, og vi spiste i restauranten paa onsdag. Og siden det er alltid er flere som staar paa lista enn det er plass til i restauranten, og vi var slitne, saa tenkte vi at vi skulle gi plassene vaare til noen andre og heller spise i kantina. Som sagt saa gjort. Men da vi var ferdig aa spise saa kom det en laerer og var sint, for de manglet folk i restauranten, og hvis vi ikke kom og spiste der, ville hele klassen faa en ekstra skoletime dagen etter. Skikkelig typisk at det skjer akkurat den dagen hvor vi lar vaere aa gaa. Saa da maatte vi nesten gaa og spise i restauranten ogsaa da, og der maa man spise opp. Jeg var litt mett etterpaa kan man si! Jeg gjoer ikke den feilen igjen altsaa...

Forresten, paa mandag var det disko-kveld, det var goey. Alle sammen hadde tatt den helt ut og kledd seg ut i de merkeligste ting, alt fra juletrelys til nettingstroemper. Og alle var helt ville og gale... MEn det faar jeg skrive om en annen gang, for naa er det mat!

Salut!

-Tone

4 kommentarer:

  1. Fyttidæven, å vera nestbest i klassen når du er den einaste(?) som ikkje har fransk som morsmål, DET er imponerande!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Hei Tone , så kjekt å følge loggen din . ,, Du er veldig flink og jeg er stolt av deg .. Imponerende ,"ting har satt seg" Gleder meg til at du tar en tur ned på skolen , Hadde vært flott om du hadde et foredrag , 2. eller 3. januar ,, GOD HELG

    SvarSlett
  4. Så FLINK du er, godjenta mi! Det var det jeg visste! At ting ville gå seg til, bare du gav det litt tid. Men nå har det jo "gått seg til" mye tidligere enn jeg (ihvertfall) hadde forventet!! Kjempesupert!!!

    SvarSlett