torsdag 7. november 2013

Tilbake paa skolen

Da var man tilbake paa skolebenken etter ferien, oog jeg er troett..! Men fransken gaar framover, etter jeg var i Strasbourg har jeg liksom faatt litt mer mot, saa naa toerr jeg aa snakke litt fransk, det gaar sakte men sikkert framover. Og jeg forsaar det meste, ivhertfall hvis folk snakker sakte. Jeg er blitt  veldig flink til aa trekke ut de ordene jeg forstaar av en setning og saa forstaa sammenhengen utifra det. Og da jeg oppdaget at jeg forstaar minst like mye som Brage, sopm har hatt fransk i tre aar paa skolen, da ble jeg nesten litt stolt av meg selv.
Det var trist aa forlate Strasbourg, men jeg skal jo vaere her nede i tre aar, saa det kommer vell flere muligheter!
Ellers saa er det ikke saa mye som skjer, timene, dagene og uken gaar, fort. Snart er det jul! Joho! Ja, ihvetfall om to maaneder da... Men det er viktig aa ha noe aa se fram til!
Ikveld skal vi spise i elevrestauranten, det er ukas mathoeydepunkt! Vanligvis spiser jeg jo frokost lunsj og middag i kantina, og maten der er saa som saa... Idag klarte jeg aa identifisere maten vi hadde til lunsj, det er ikke saa ofte man klarer det! Det var en fiskefilet, en ganske toerr en. Til fisken var det en blanding av gulroetter og sopp, namnam... Naar vi spiser i elevrestauranten (av elever, for elever) saa faar vi ihvertfall litt bedre mat.
Det begynner aa bli skikkelig hoest her naa, bladene er gule, og det er kaldt i vaeret. Det gikk ganske fort, for to uker siden var det 20 grader, naa er det 5. Det er ganske kaldt aa gaa ute i skjoert, nylonstroempebukser og hoeyhelte sko, saa da blir det til at vi sitter inne mye mer, og gjoer lite.
Igaar naar jeg skulle oversette en tekst fra fransk, saa slo jeg opp i ordboka paa Interlock, og fant ut at det betydde (en slags) raknefri trikot! Saa selv om jeg forstaar mer, saa blir jeg ofte sittende aa kloe meg i hodet...
Jeg irriterer meg ogsaa over at de ikke har doseter her, ikke paa jentedoene engang...
Naa har vi akurat hatt engelsk, klassen min er ekstremt daarlige i engelsk (bortsett fra de to som snakker godt engelsk) det blir ofte morsomme setninger altsaa! En gjenganger er at de ikke uttaler h i hate, men de uttaler ate med h, saann at de ofte har spist opp ting, naar de egentlig mener de hater det. I ate this book, I hate the chocolat.
Men en setning som alle kan, er 'he is crazy', de aller fleste er crazy, hele tiden, ihvertfall i foelge franske ungdommer. Alle er ogsaa 'he', baade jenter og gutter, de har veldig problemer med aa huske at jenter gjerne kalles 'she'.
Naa er jeg sulten, igjen. Det er to ting som gaar igjen, hver dag, hele tiden, jeg er sulten og jeg er troett.
Men det gaar fint altsaa, jeg lover, man venner seg til det meste.

Men jeg faar gaa til timen, det loenner seg aa ikke komme for seint..!

A tout à l'heure!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar