mandag 11. november 2013

Vinsmaking

Igår var jeg og smakte på vin, det var en opplevelse.
Før vi dro var jeg litt usikker på hva vi faktisk skulle, jeg hadde skjønt at vi skulle smake på vin, men altså, det kan jo være i flere forskjellige settinger det. Og da vi stoppet ved noe som så ut som et industriområde, så begynte jeg å lure litt. Men så kom vi inn i en diger hall: I døra fikk alle utdelt et glass hver, og en oversikt over vinprodusentene. Så gikk vi inn. Det var en diger konsertsal, med ca. 120 vinprodusenter fra hele Frankrike pluss noen fra Sveits. En del osteprodusenter, produsenter av foie gras, nougat, baguetter og andre franske spesialiteter. Hele arrangementet heter Salon de vin, og går av stabelen en gang i året. Da drar altså hele Thonon hit for å hamstre vin. Vertsfamilien min har uthuset fullt av vin, og nå trengte det visst litt mer. Vi smakte på hvitvin og rødvin, en god del, men selvfølgelig bare 1-2 cm i glasset av hver vin. Det var litt spesielt, å bare gå rundt med et glass og få det fylt på her og der. Det var Anita, meg, Quentin og Quentins bestekompis, og vi er jo under 18 alle tre (altså unntatt Anita), men vi skulle smake vi og! Det er visst veldig viktig at vi utvikler vin-smaks-evnene våre, siden vi går på kokkeskolen. Det er egentlig en god ting synes jeg, at ungdommene får smake de og. I Norge er det jo ikke akkurat allmenn godkjent å la barna drikke vin, men her er det det. Altså, ikke småbarn, men fra du er 16, så er det greit med et halvt glass. På den måten lærer ungdommen alkoholen å kjenne, istedenfor som i Norge hvor de går ut å drikker seg fra sans og samling så fort de får muligheten. Men tilbake til salonen, Den første vinen vi smakte på kjente Anita fra før, de pleide visst å kjøpe et parti av den hvert år. Det var en hvitvin, fra Annecy, ikke så langt herfra, jeg likte den best av alle vi smakte i løpet av kvelden. Anita bestilte like godt tolv flasker, så hun syntes visst den var god i år også. Vi gikk rundt, smakte litt her og der, og endte til slutt opp med 24 flasker vin, 4 kg. foie gras og litt linser, så nå er det klart for jul! Det var absolutt en opplevelse, jeg følte meg veldig voksen der jeg sto og snurret på glasset mitt, luktet, smakte og forklarte hvorfor jeg likte akkurat den vinen. Jeg gleder meg til å lære mer om vin, det er jo en hel vitenskap!

Idag har vi gjort veldig lite, sovet bort halve dagen og surret vekk resten av den. Det er fri imorgen nemlig, en nasjonal fridag, den har noe med krigen å gjøre, jeg har ikke helt forstått hva...
Men det er kanskje på tide å legge seg allikevel.

Noen store og noen små flasker... 
                   Champagne                                                   Hvitvin



                                Alle vinprodusentene hadde sin egen stand

Nougat og rødvin
                               Gammel ost. Veldig gammel ost.


Foie gras


Bonne nuit!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar