lørdag 14. september 2013

Forvirringens dag

(Det forrige innlegget ble skrevet på torsdag!)
(Og dette er skrevet i går, fredag) (Jeg er virkelig forvirra..)
I dag fikk jeg frokost hos rektor. Rektor og sønnen var imidlertid dratt, så jeg spiste på kjøkkenet med rektors kone. (jeg har fortsatt ikke greid å finne ut hva de heter..) Til frokost kunne jeg velge mellom kake, eller bittesmå toast-skiver. Jeg sto over kaken, det blir litt for mye av det gode, og så til frokost da! Selv om jeg egentlig vet at det er det de spiser til frokost her.. Jeg fikk heldigvis en yoghurt også, så det hjalp litt. 
Så skulle jeg møte Nadine som skal ta seg av oppgaven å lære meg fransk. Hun erklærte fra første stund at vi skulle kun snakke fransk sammen, ikke et ord engelsk, så jeg lurer på hva i alle dager jeg har sagt i dag.. Det ble en del forvirring, for å si det sånn. 
Siden det var første dag etter ferien for lærene, så vrimlet det av lærere over alt, og jeg skulle selvfølgelig bli presentert for alle. Ingen greier å uttale navnet mitt, selvfølgelig, så jeg går under navnet ‘petite norvegienne’ lille nordmann(dame). Men alle lærerne var veldig hyggelige, og forsikret meg om at dette skal gå fint! Engelsk-læreren var spesielt hyggelig, og ville gjerne hjelpe meg med alt mulig, (hun er også for øvrig den eneste på skolen som snakker godt engelsk). Midt i hilsingen kom det en mann bort til oss og spurte helt ut av det blå, hva navnet mitt betydde. Jeg lurte selvfølgelig på om jeg hadde hørt feil, eller misforstått, men han fant fram en bok om norrøn mytologi, og fortalte meg at Log betyr skjebne på gammelnorsk, dette var noe jeg ikke ante. Jeg ble litt overrasket… ikke over at navnet mitt betydde det, men av at en franskmann var så veldig opptatt av norske tradisjoner og norrøn mytologi. Så det kan nok bli mange spennende samtaler, han snakker heldigvis ganske bra engelsk. Han minner også litt om en dverg egentlig..
Men altså, etter hilsingen fikk jeg en rundtur på skolen, den er virkelig stor, og jeg ble helt desorientert, og fant ikke tilbake der jeg skulle. Skolen har en åpen plass i midten, og bygninger rundt hele veien, sånn området er helt lukket. Bygningene ser litt ut som blokker egentlig..
Så gikk vi rundt mens Nadine diskuterte et eller annet med masse folk, jeg forsto ikke hva som foregikk i det hele tatt, men de også synes det var veldig hyggelig å hilse på La petite norvegienne.
Så ble jeg målt på kryss og på tvers, sånn at jeg kunne få sydd kokkeuniform. Og så ordnet vi med «bruker» til meg i kantina, for der er det sånn at vi må registrere oss med håndflaten vår hver gang det er mat (ja, jeg vet, det høres litt ut som et fengsel..)  
Så fikk jeg vite timeplanen min, jeg slipper å ha skole til 6, men tre dager i uken slutter jeg kl. 5.. i Tillegg til de vanlige timene skal jeg også ha tre timer fransk med Nadine i uka, så det kan bli lange dager… Jeg har heldigvis mye praktisk matlaging!
Så var det lunsj for lærerne, så da fikk jeg og lov til å spise litt (og hilse på flere lærere) Det var en slags buffét, med masse forskjellig mat, jeg greide ikke å identifisere 1/3 av det engang, men det smakte godt. Til dessert var det makroner, åå.. de var helt sykt gode, myye bedre enn på Pascal!!
Nå sitter jeg på rommet mitt, rektors kone skulle være opptatt en times tid, så skulle vi gå tur, tror jeg, hvis jeg ikke misforsto. Og kl. 4 skal vertsfamilien min komme å hente meg! Så det blir spennende!

Oppsumering: Jeg er fortsatt ved godt mot! Om enn noe sliten.. Og så tror jeg snart jeg kan skrive bok 

À bientot


-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar