lørdag 14. september 2013

Reisen ned

(Ta med i betraktningen at jeg skrev dette på torsdag)
Da var jeg ankommet Frankrike, men jeg har ikke nett, så jeg får jo ikke posta dette innlegget nå.
Det har vært en lang dag, jeg startet kl. halv 9 hjemmefra (på torsdag), så fløy jeg til Gardermoen, der satt jeg i 5 timer. Det er jo ikke så mye å gjøre på en flyplass, og jeg har reist temmelig mange ganger fra Gardermoen, så jeg kjenner flyplassen ut og inn.. så jeg har lest ut en hel bok, for å si det sånn. Så har jeg gått i alle butikker, studert mennesker, spist, og tja, kjeda meg. Jeg satt og tenkte på hva jeg faktisk begir meg ut på, og begynte å bekymre meg for ting som kunne gå galt, det er jo selvfølgelig ganske unødvendig. Så fløy jeg altså til Geneve (Sveits), der jeg rota meg bort litt, men kom meg igjennom alle ganger og kontroller til slutt. Geneves flyplass har et digert nettverk av ganger, det er faktisk en veldig stor flyplass, men det ser ikke sånn ut, fordi mesteparten av terminalbygget er under bakken!  
Da jeg hadde funnet bagasjen min, og kommet ut i ankomsthallen så sto det ingen for å møte meg der! Og jeg var tom for strøm på mobilen, så da fikk jeg litt hjertebank, og følte meg en smule lost… 
Men så fant jeg rektor og en mann til, jeg tror han var skolens økonomisjef (?) de var bare litt for seine på grunn av at det var FN-møte (?) i byen, og dermed fult av militæret, og konsekvensen ble altså trafic-jam. (Dette forklarte de meg minst 4 ganger) men de hadde med seg et stort skilt med skolens navn på, så det gikk greit å finne de, når de først kom. De var veldig glad for å se meg, og var virkelig hyggelige. Som de galante herrene de er, tok de med seg en av mine kofferter hver, og strente avgårde mot utgangen. Etter litt diskusjon om hvor de hadde satt bilen, tok vi noen heiser og gikk igjennom litt flere ganger, og ente til slutt opp på riktig sted og kjørte avgårde. 
Geneve er en vakker by, den minner litt om Oslo, bare at den har litt middelhavs-preg, og ligger liksom dandert rundt en innsjø. Halve innsjøen er sveitsisk, og halve er fransk, jeg skal altså bo på andre siden av innsjøen, på den franske siden. (Det kan ikke være helt greit å finne ut hvor grensen går der!) Geneve sitt landemerke er en fontene som står i havna som spruter en vannstråle rett opp, sikkert 50m, rett opp i lufta! Litt som en geiysir egentlig, bare at denne er der hele tiden. Spektakulært.
Jeg fikk høre om forskjellige bygninger på veien, meget hyggelig altså, begge to snakket engelsk (om enn ikke så godt) så vi kunne forstå hverandre sånn nogenlunde. Vi krysset grensen uten så mye om og men, og jeg kom altså inn i Frankrike for første gang.
Så kjørte vi til Thonon, byen jeg skal bo i, og videre til skolen, som for øvrig ligger vakkert til ved innsjøen. (Skal prøve å få tatt litt bilder en dag). Siden skolen er en hotell-skole, har de et eget hotell, så i natt er jeg innlosjert på et hotellrom. Hotellet åpner ikke før i oktober, så det er ganske stille her! Heldigvis bor rektor rett borti gangen her. 
Da vi kom fram møtte rektors kone oss i døra, hun skal være min historie og fransklærer, og sa at middagen var klar om et kvarter. Imens lærte rektors 12 år gamle sønn meg hva alt i stua heter på fransk, noe jeg selvfølgelig har glemt det meste av, men det var hyggelig gjort! Han snakket også bedre engelsk enn sin far, fordi de visstnok hadde bodd i Canada. Til middag var det fisk fra innsjøen, fanget samme morgen, virkelig nydelig! Og til dessert var det sjokoladefondant og en pudding/krem som de ikke klarte å forklare hva var, den så ikke videre appetittlig ut, men smakte vanilje, og kom fra gården sa de, menmen.
Så nå sitter jeg altså på rommet mitt, med beskjed om at frokost er kl. 8 i morgen tidlig, og at det er engelske kanaler på tv’en. Det er virkelig stille her, det er liksom bare meg og sjøen...
Det har vært en dag full av inntrykk, det er så uvirkelig at jeg våknet i sengen min hjemme i dag morges, og nå er jeg her i Frankrike liksom, men det har gått overraskende bra, de har enda ikke blitt sure på meg fordi jeg av og til glemmer å være høflig, eller om jeg sier ting feil, så hvis alle er like hyggelige og tolerante som dem, så har jeg en fin tid foran meg

Kort oppsummert: Jeg er ved godt mot!


Bonne nuit 

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar