torsdag 26. september 2013

En bitteliten oppdatering

Da sitter jeg altsaa paa en pc paa biblioteket, og jeg er saa troett! Jeg klarer virkeig ikke aa tenke i det hele tatt!
Uansett, naa er jeg halveis i den foerste "ordentlige" uka paa skolen, jeg har begynt aa finne ut av hvordan ting fungerer, og jeg er ikke lenger helt avhengig av at andre forteller meh hva vi skal gjoere. Naa har resten av klassen min spansk eller italiensk, heldigvis saa slipper jeg det enn saa lenge! Jeg skal faa lov til aa laere fransk foerst, og takk og lov for det! Fransk og italiensk eller fransk og spansk er alt for like spraak, jeg ville bare blanda de sammen...
Vi har hatt en time med Gestion Hôteliere, jeg har ikke klart aa finne ut hva sgs fag det egentlig er, og jeg aner ikke hva vi hadde om.. Jeg troor kanskje det hadde noe aa gjoere med organisasjoner, men det hjelper jo egentlig ikke saa mye.
Mari fra Institut Français har vaert paa besoek for aa sjekke om alt var greit med meg, og hjelpe meg med div. ting, men hun dro i gaar. Det var veldig deilig aa snakke litt norsk igjen! Og hun oversatte ogsaa litt for meg i timene. Og det var ganske morsomt aa kunne snakke om uten at noen forsto hva vi snakket om.
Jeg har ogsaa faatt ordnet meg fransk nummer, saa hvis det er noen som vil ha det, saa bare si ifra! Og jeg har endelig faatt tak i adressen min ogsaa, hvis noen foeler for aa sende meg et kort eller brev.
Arhh, jeg klarer ikke aa venne meg til tastaturene her, bokstavene er jo paa feil plass! Saa hvis det er mye feil, saa er det derfor...
Det gaar greit her naa, i timene forstaar jeg selvfoelgelig ikke noen ting, men jeg har alltid noen aa henge med, selv om vi ikke alltid klarer aa komunisere.
I gaar gikk jeg og James (han ene som kan engelsk) rundt i byen, og han kjenner virkeig alle vi moeter, og omtrent hver gang han hilser paa noen nye, saa vet de allerede at jeg er La petite norvegienne. Han har visst fortalt alle hvem jeg er.... Saa alle paa skolen vet hvem jeg er, og snart vet alle i byen hvem jeg er, saa jeg er nesten bitt kjendis naa!
Vi var paa kjoekkenet paa mandag og tirsdag, men vi har enda ikke roert en matvare, i to hele dager har vi staatt paa kjoekkenet og hoert paa laereren, noe som er ganske kjedelig for meg, siden jeg har hatt alt dette foer, info om hygiene, maskiner, ergonomi osv..... 
Men naa maa jeg springe til timen, vi skal ha den foerste timen vaar med matte, vet ikke helt om jeg gleder meg, menmen

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar