søndag 22. september 2013

I'm back!

Det er lenge siden jeg har skrevet, ja, jeg vet.. men jeg har gyldig unnskyldning! Det er nemlig ikke noe internett å oppdrive noe sted...
Men altså, uka startet bra kl. 10 mandags morgen på skolen. Hele dagen gikk egentlig med til å få tak i papirer, orde med uniform (som jeg ikke har fått enda..), kniver, bøker, div. tillatelser, ta bilde osv.. Jeg skjønte rett og slett ikke noenting av hva som skjedde.. Heldigvis var Quentin (vertsbroren min) med meg rundt, for han startet ikke på skolen før tirsdag. Uten ham hadde jeg ikke fått ordnet noen ting! Det var som en maurtue, bare at alle var opptatt med sitt istedet for å samarbeide, masse køer og folk som ropte ting til hverandre over alt. Men jeg kom igjennom dagen. Så på kvelden fikk vi tildelt internat-rom, jeg deler rom med to jenter som heter Leah og Celine, de snakker ikke engelsk, så vi har litt problemer med å kommunisere kan man si... To og to rom har felles bad, så vi er seks jenter på badet om morgenen, vi har tre vasker og tre speil, men det er allikevel en utfordring. Og det merkes at de andre på rommet er to år yngre enn meg, de tar ikke ansvar for seg selv, hvis de kan være oppe til kl. 11 om kvelden uten at de voksne oppdager det, så synes de det er fantastisk morsomt, de tenker ikke på at man blir trøtt neste morgen, neida.. Her en kveld krøp alle fem jentene rundt på alle fire og lekte kuer helt til vakten kom og kjeftet på de, og når vakten kom, så fikk de latterkrampe, og klarte ihvertfall ikke å roe seg ned igjen! Men de er hyggelige mennesker, de tar med meg når det er noe som skjer, og det er alltid en plass ledig til meg ved frokostbordet.
Tirsdag og onsdag hadde vi lite skole, det var omvisninger og informasjon (som jeg selvfølgelig skjønte lite av).. vi måtte også lære å sette opp håret riktig, knyte slipsknuter, stryke skjorter og sy i knapper. Det veldig viktig å se presentabel ut her! Hvis det er noe som ikke er riktig, hvis f.eks. kragen er brettet feil, eller det sokkene er feil farge, så nøler ikke læreren med å kalle deg en ape, eller en idiot. Heldigvis bærer de over med meg, siden jeg ikke hadde rukket å ordne med riktige klær de første dagene.
Torsdag fikk vi en omvisning i byen (Thonon) og jeg kan garantere dere at det ikke er noe gøy i dressjakke og høye hæler... Absolutt alle jentene hadde fæle gnagsår, og det var varmt! Men læreren som viste oss rundt var gymlærer, så han viste ingen nåde! Dessuten forsto jeg ikke hva han snakket om, det eneste jeg fikk med meg er hvor togstasjonen og biblioteket er hen, men det er sikkert nyttig det også altså!
På fredag dro vi i buss til Almas på bedriftsbesøk til et hotell, og videre til Geneve på et annet hotell. Det første hotellet var ikke videre fint, men det andre var helt fantastisk! Men så kostet det også mellom 800 og 1900 euro per natt...
Klassen min er grei, alle synes jeg er veldig interessant, de vil gjerne høre om Norge og lære norsk, det er ikke alltid så enkelt å kommunisere når de fleste bare kan et par ord på engelsk, men det går seg til.
Det er heldigvis to gutter i klassen som snakker godt engelsk, Yohan og James (James snakker også russisk!..) De første dagene var jeg helt avhengig av dem for å få med meg hva som skulle skje neste time og all annen viktig informasjon. Så jeg henger mye med med dem, de oversetter litt for meg, og det gjør at jeg føler meg litt mindre ensom og isolert.
For det er virkelig ikke lett å ikke kunne språket, du blir på en måte alene, selv om det er folk rundt deg hele tiden. Så det er godt å snakke med folk hjemme i Norge av og til!.
Maten i kantina, hvor vi spiser frokost, lunsj og middag er overraskende dårlig.. Jeg hadde trodd den skulle være bedre på en skole som utdanner kokker! Til frokost er det corn-flakes eller sjoko-puffs, med andre ord, ikke særlig mye næring. Til lunsj og middag er det full tre-retters middag, med salat til forrett, en eller annen ubestemmelig type kjøtt og grønnsaker til hovedrett (gjerne med en ubestemmelig saus), og til dessert frukt, kake eller noe søtt av noe slag. Og så er det selvfølgelig yoghurt og ost.
Vi har hatt mye fritid denne uka, så vi har gått en del rundt i byen, og det er koselig, for det er alltid noen som spør om jeg vil være med. Vi har vært ferdig på skolen i 1-tiden de fleste dagene (sånn kommer det ikke til å være neste uke!) og internatet åpner ikke før kl. 7, så vi går rundt omkring og prøver å finne på noe vettugt å gjøre. Heldigvis får vi lov til å gå utenfor skolens område til kl. 7.
I helga dro jeg selvfølgelig hjem til vertsfamilien min, fredag kveld kom eldstesønnen på besøk, han heter Benjamin (uttales Benchama) og er 25 år (tror jeg) og er veldig hyggelig. Lørdag morgen kl. 6 dro vi hjemmefra, og kl. halv 8 var vi i Lyon. Der skulle vi visst bare spise frokost hos foreldrene til Anita (vertsmoren min), og sette av Benjamin, før vi dro videre. Vi kjørte i noen timer til, og ankom til slutt en liten landsby. Jeg aner ikke hvor vi var. Der skulle vi se til huset til moren til Jean-Paul (vertsfaren min) som står tomt fordi hun er på gamlehjem, og som familien holder på å renovere. Der møtte vi to av brødrene til Jean-Paul og et vennepar av familien. Så dro vi hjem til søsteren til venninnen til Anita (på dette tidspunktet var jeg så forvirret at jeg ga opp å finne ut av resten av familie-relasjonene). Det var masse andre folk der, og spiste fra kl. halv 1, til kl. 5, og det var bare lunsjen! Det var 8 retter og det gikk med 5 flasker vin, og 4 flasker aprikos-juice. Langt om lenge dro vi igjen, vi kjørte en god stund, og så var vi innom et såpemakeri (!?) og et supermarked. Så tenkte jeg, nå skal vi sikkert hjem, men neida, da skulle vi på besøk hjemme hos det venneparet vi møtte tidligere på dagen, og det viste seg at vi skulle sove der, og det hadde de glemt å fortelle meg. Da hadde jeg et problem, for jeg hadde jo ikke tatt meg meg noenting, men det gikk da på et vis.
Og idag har vi gjort lekser, spist på en kinesisk restaurant og kjørt hjem igjen.
Så nå tror jeg jeg skal sove, vi skal opp tidlig imorgen for å dra på skolen. Det blir første dag på kjøkkenet, så det blir spennende! Og jeg ser faktisk fram til å møte de andre i klassen igjen!

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar