torsdag 9. januar 2014

Skole og hverdag, igjen.

Saa var jeg tilbake paa skolen, det er litt kjipt i grunnen, kunne godt tenkt meg aa vaere i Norge litt lengre altsaa... Det var kjempekoselig aa se familie og venner igjen da! Og jeg hadde jo gledet meg saa mye til jul, saa da var det helt fantastisk aa endelig komme hjem til Norge. Det var saa merkelig, da jeg floey hjem mellomlandet jeg i Koebenhavn, og da var jeg totalt spraakforvirret, det ble bare tullball, jeg snakket til folk paa fransk, egentlig kunne jeg jo ha snakket norsk, men jeg endte opp med engelsk. Ikke lett altsaa. Det som er litt kjipt naa er at jeg merker jeg har allerede glemt en del fransk etter to uker i Norge... det gaar seg nok fort til igjen da.
Men men, hverdagen tok meg igjen. Idag er jeg kjempe troett, saa da passet det jo bra med en overraskelsesproeve i foerste time.. I gestion hoteliere, et fag som inneholder ledelse, oekonomi og saant, det er jo interessant, men det er saa komplisert! Masse faguttrykk og vanskelige definisjoner. Det gikk, tja, ikke saa veldig bra..
Det er saa rart aa vaere her nede igjen, det er jo en helt annen verden.
Jeg skulle oenske jeg bare kunne knipse og saa snakket jeg flytende fransk. I teorien skulle jeg jo ha snakket fransk etter jul, men jeg vil ikke paastaa jeg snakker, virkelig snakker fransk enda. Men saa maa man jo ta med i beregningen at jeg er sykt perfeksjonist ogsaa da.
Igaar hadde jeg en fin dag, jeg var paa kafé med venner hele to ganger, og hadde latterkrampe hele kvelden. Jeg faar nemlig lov til aa gaa og gjoere lekser paa rommet til noen eldre elever (de er like gamle som meg, men gaar ett eller to aar over meg) for at de skal hjelpe meg. Saa igaar kveld var jeg paa rommet til en kjempehyggelig jente, det eneste problemet er at vi faar aldri gjort noe lekser, fordi vi har latterkrampe hele tiden, men det gjoer ikke meg noe da. Hun finnes ikke sjenert, saa da blir jeg automatisk litt mer utadvendt, og da har vi det hyggelig.
Forresten, vi spiste ogsaa i elevrestauranten igaar, og det var eldre elever som lagde maten og serverte. Det var fantastisk, det er noe helt annet enn foersteklassingene som svir fisken og mister tallerkener i gulvet. Disse her var flinke, skikkelig proffe. Og saa lagde de ogsaa en del show, de kuttet opp en hel kylling paa bordet, og flamberte ferskener til dessert, paa bordet, ja, nei, det var goey.
Ellers er det ikke saa mye som skjer, men jeg lever ihvertfall.
Men naa skal jeg ha matte, ssaa faar jeg bare haape at jeg ikke sovner..

à tout!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar