søndag 15. desember 2013

Evian

Om en uke er jeg i Norge igjen! Herregud jeg gleder meg!! Det er snart juul! Jeg gleder meg som en 4-åring. De siste ukene har gått utrolig fort og langsomt på en gang. Det er rart, tiden oppfører seg merkelig.
Men,
I går var vi i Evian. Jeg liker Evian.
Men først, først lagde jeg konfekt, mens jeg hørte på Abba. Jeg liker virkelig å lage sånne småting. Men jeg ble ikke ferdig i går da, så jeg har holdt på i hele dag også. Men det ble bra resultat! Men jeg skulle ønske jeg kunne ta litt bedre bilder da.... Tilsammen lagde jeg 6 sorter.
                   Fylt med flytende mint....                               Kaffe

                   Marsipan med nougat i midten                      Trøfler (en smule flytende..)
Men altså Evian. Det er en mye rikere by enn Thonon, i flere forstander. For det første så har de jo kilden, alle kjenner vell til vannet fra Evian? Men den er mye vakrere. Thonon er liksom litt ny-rik, mens Evian har gamle ærverdige bygninger, som bærer preg av penger. Jeg må innrømme at jeg liker best byer som er godt planlagt, hvor husene er vakre. Og så har Evian en helt annen atmosfære, skikkelig koselig.
Hver jul de siste 7 årene, har de laget kunst av drivved i Evian, så det var derfor vi var der, for å se på årets figurer.
Og det var virkelig spesielt, i hele byen var det satt opp masse figurer, alt fra dyr og mennesker, til hytter og benker. I kjernen av byen var det satt opp en egen liten "by" med masse figurer, lyskastere og små bål. Det var også litt ugle-tuting, fløytespilling og jungellyder over et høyttaleranlegg. Det var magisk. Det var helt mørkt, og rundt omkring var det folk som hadde kledd seg ut, de spilte trekkspill, fortalte eventyr og sjonglerte med fakler. Og det var selvfølgelig masse masse folk. Det var koselig, og litt trolsk.
Selve byen var også koselig pynta til jul med lys, nisser og ja, drivved.
Figurene var fascinerende, det skal ganske mye fantasi og kreativitet til for å få til noe sånt, og det var virkelig haugevis av dem!
 Byen i byen
 Ulven, på toppen av et hustak

 Koselig pynta                               Og fakler, i stativ av drivved



         Den var så fin at jeg måtte bort å kjenne på den



Rare dyr x4

Og det er omtrent det jeg har gjort i helga. Pluss litt lekser da, det må jo til!
Nå skal jeg legge meg, og så imorgen er det kjøkken. Vi skal lage laks, med ris, og terte, selvfølgelig. Alltid.

Bonne nuit!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar