torsdag 25. februar 2016

Neiges Etoilées

For noen uker siden var jeg og klassen på matfestival i Chatel, en fjelllandsby i en av dalene over Thonon, så nå tenkte jeg det var på tide å skrive litt om det! Bare for å ta det først; ingen av bildene er tatt av meg, men av profesjonelle fotografer som var litt overalt. Vi ble også filmet sånn ca. hele tiden, det var nok presse, for å si det sånn.. Vi var med som "frivillige" og skulle hjelpe til under matkursene og konkurransene. 
Vi var tre stk som dro opp mandag kveld fordi vi startet tidlig tirsdag morgen. Vi fikk da være med å spise middag med kokker, arrangører og frivillige mandag kveld, i en restaurant midt i skibakken. Vi tok skiheisen opp, og snowracer ned igjen. Det var mye taler og alle måtte resise seg og si hvor man kom fra og hva man skulle gjøre under festivalen, så spiste man fondue og poteter, jeg spiste bare poteter. Men det var veldig hyggelig og likelig ved vin chaud (en slags gløgg) og så altså snowracerløp ned igjen. Det var kjempemorsomt, spesielt de gamle ærverdige kjente kokkene som skulle ned på en liten snowracer, vi lo og lo og lo. Jeg delte sonwracer med en jente i klassen min, hun styrte, så vi havna i grøfta hvert 5. min, hun hadde nemlig aldri kjørt snoswracer før, så vi kom sist i mål, men hadde det veldig gøy på veien! 
Tirsdag morgen var det frokost i bakken, vi møtte opp klokka 8, og så var det bare å få med seg alt inni skiheisen, gasstank, en diger stekepanne og ca. 200 egg.

Folk møtte opp, både inviterte, kokker, turister og skifolk. 

Men det var litt surt, til venstre i bildet ser du meg, med skjerf på hodet, siden jeg glemte lua i farten.

Den akkurat passe store stekepanna vår, som aldri ville bli varm..

Det var dagens frokost, med en god dose snø, hvis man ser nøye etter.
Etterpå ryddet vi sammen, og så skulle man drikke hvitvin, klokka 11 om morgenen.. Og så hev vi i oss litt pizza før vi måtte videre.

Så var det matkurs, en kokk fra masterchef holdt kurset, med tolv deltakere, og jeg og en til fra klassen var "løpegutter"  og skulle rydde og hjelpe til der det trengtes.


Dagens tema var dessert, og dette ble resultatet. Kokkens resultat altså, kursdeltakerene var selvfølgelig ikke på helt samme nivå, men jeg tror de hadde det gøy.

Senere på dagen kom resten av klassen opp og vi spiste middag sammen på en ganske fin restaurant, vi fikk nemlig matbonger som vi kunne bruke på omtrent alle restaurantene i byen, så da måtte vi jo benytten sjansen. 

Neste dag var det nytt matkurs, denne gangen fisk, med en annen masterchef-kokk. 

Resultatet ble sånn, fisken forsvant litt under grønnsakene, men fargerikt ble det ihvertfall. 

 Neste dag startet jeg ikke før kl. 14, så da rakk jeg å gå på ski først. Det var til og med fint vær!
Så var det brownies-kurs med fysisk utviklingshemmede barn, fra Lions Club. De koste seg masse og  spiste opp halve kakerøra før den kom i formene.

Resultatet ble sånn.

Litt snapchat er viktig i hverdagen óg!

På kvelden var det buffet for alle som ville, sånn ca. hele byen møtte opp, så da hjalp vi til med maten og sånt. Sånn rundt midnatt fikk vi også spist litt, og så var det fram med hvitvinen igjen, før vi kom oss i seng. 

Morgenen etter skulle vi lage lunsjen til barneskolekantina sammen med alle de kjente kokkene, blant annet Marc Veyrat som har en 3-stjerners restaurant og er ganske eksentrisk av seg. Han var arrangementets høye beskytter. Det er han som sitter i midten med  svart hatt og solbriller.. 
Men det var veldig hyggelig, og ganske overfylt på kjøkkenet.

Til forret fikk barna gresskarsuppe, det var suksess!

Alle skulle helst hjelpe til på en gang

Så skulle man snakke med barna, de synes det var mest spennende at de fikk komme på tv!

Ungdommen skulle stå for desserten

Det var is, så vi måtte jobbe fort, derav de konsentrerte utrykkene

Desserten så sånn ut, den hvite kula består av marengs med sauemelk-is inni, og inni sjokoladekula var det marsmellows, og så en blåbærsorbet ved siden av. 

Etterpå fikk vi spise, det var hjort og spatzels med sopp og kastanjer. Barna fikk den samme hovedretten, de satte nok litt mindre pris på det en det kokkene gjorde..

På ettermiddagen var det konkurranse, der skulle ikke jeg hjelpe til, så jeg surret litt rundt, snakket med folk og hjalp til der det trengtes. 
Bilder måtte også taes, det var veldig viktig.

Her med blant annet rektor og læreren vår.

På kvelden spiste vi på restaurant med klassen igjen, på hotellet som eies av foreldrene til en jente i klassen. Jeg sov forresten på det hotellet hele uka. 

Neste dag var den store galla-dagen. På morgenen var det pannekake-konkurranse, med fylkets ordførere som deltakere, alle fikk utdelt kubjeller og skulle heie. 

Så var det galla, vi fikk plutselig beskjed om at vi måtte stille som servitører, så da var det bare å kle seg om og stille med godt humør, om enn til noen protester, vi er jo ikke utdanna servitører!

Til forret var det sjømat og diverse salater, folk kom med tallerknene sine, og vi lesset oppå. Jeg fikk selvfølgelig kutte fisken, hel kald gjedde og laks. Folk har et inntrykk av at jeg kan fisk, siden jeg er norsk liksom. 

Hovedretten var innbakt biff, polenta og blomkålgrateng.


Så var det ost

Så ble vi kalt opp på scenen for applaus

Så skulle det tas pressebilder, før vi måtte løpe for å få servert desserten

Vi fikk servert desserten, jeg fant desverre ikke noe bilde av den, siden kveldens show startet, så alle fotografene ble opptatt av det istedenfor. 

Da vi hadde ryddet litt fikk alle sammen autograf og bilde av stjernekokken, læreren måtte gråte en skvett for han ble så rørt. 

Så ble læreren invitert opp på scenen, og var egentlig helt i hundre. 

Vi fikk litt kald pizza, og så fikk vi være med på festen, før vi kom oss i seng i 4-tiden. 

Neste morgen ble vi kjørt ned igjen til Thonon.

Jeg tror jeg har rotet litt med dagene her, jeg får rette det opp når jeg finner igjen programmet, men det gir ihvertfall et inntrykk av hvordan en matfestival fungerer i Frankrike. 

Salut!

-Tone

1 kommentar: