fredag 22. april 2016

Konkurranse og sånt

Siden sist jeg skrev har jeg gjort litt av hvert, tenkte jeg skulle ta det ganske kort:

Det har blitt vår (trodde vi)

 Så ble det vinter igjen. Det gikk fra 20 grader den ene uka, til snø og - 2 grader den neste.

 
Så ble det vår igjen (på ordentlig)

Vi har spist lunsj på restaurant opp til flere ganger, for det er en av jentene i gjengen som har fått seg bil. Så da må vi selvfølgelig ut og teste hva som finnes utenfor byen. Og så har det vært mye syke lærere, så da har vi jo hatt masse ekstra tid.

Det har vært åpen dag på skolen, det har jeg ikke noe bilder fra, men det var hyggelig det. Jeg, læreren og en til fra klassen hadde ansvaret for smaksprøver på mat fra Savoie. Blant annet polenta, diots (pølser), tartiflette og blåbærpai. Og så kom da framtidige elver med foreldre for å hilse på og ta en liten matbit. Bildet her er litt tilfeldig, men det var læreren som hadde tatt meg seg knivmappen fra da han gikk på skolen. De hadde den altså i beltet, og han sa det var både farlig og upraktisk.
Etterpå fikk vi påspandert en øl eller to, av læreren, på en bar i byen. Det tror jeg nok ikke hadde skjedd i Norge! Men det var hyggelig lell. Jeg fikk også med meg 4 andebryst hjem, som takk for hjelpen, da hadde jeg jo middag i 2 uker! Det var ordentlig snilt. 

 Jeg har også gått en del tur, som vanlig, og ønsket veldig hardt at jeg var flink til å ta bilder, for dette bildet kunne blitt veldig kult!

Så var det altså halvårets (nest) største happening: Konkurransen, med stor K. Eller egentlig liten, men jeg har brukt mye tid og kapasitet på det. Jeg tenkte egentlig at konkurranser ikke er noe for meg, men jeg må jo liksom ha vært med på én konkurranse i løpet av disse tre årene, i det minste for opplevelsens skyld! Og det var en opplevelse, som jeg kommer til å huske, det er det ikke noe tvil om. Jeg kom på andreplass, og er fornøyd med det. Han som vant går i klassen min, så da hadde vi reddet skolens ære, og det var det viktigste. Det hadde selvfølgelig vært gøy å vinne, men jeg visste på forhånd at han var flinkere enn meg, så da var det greit. Det viktigste jeg sitter igjen med etter konkurransen er at jeg faktisk har kapasitet til å jobbe raskt under press. Det er det største problemet mitt på kjøkkenet, jeg er treig. Når vi øvde oss på skolen første gangen klarte jeg ikke å levere i tide, andre gangen akkurat på tiden, men på selve konkurransedagen, sto jeg plutselig der med en time til overs! Av totalt 4 timer som vi hadde til rådighet. Det var rart det, men en bra erfaring. 

 Den første gangen vi øvde oss på skolen så hovedretten min sånn ut. Vi hadde fått utdelt et ark med ingredienser og hovedteknikker på forhånd, så vi kunne mer eller mindre lage vår egen meny, og så øve oss på den. Det er altså farsert coquelet (liten kylling), farsen består av fett, lever og brødsmuler, og rips. Det var det vi hadde til rådighet..  Den skulle utbeines, altså få skroget ut av fuglen uten å lage mer enn et snitt i skinnet. Det var ikke så vanskelig egentlig, men det tok lang tid. Så var det crepes, men halvparten av røra er potetmos. Og en squash-sufflé i en tomat. Det var helt umulig, for tomaten er jo altfor fuktig. Og så en estragonsaus. 

Jeg har ikke noe bilde av forretten fra den dagen, men dette er desserten. Det er en kake, med mandelbunn, ostefromasj med sitron, jordbærgelé og bringebærsaus. Jeg syns selv den var veldig god, men litt for enkel.


 På selve konkurransedagen var det jo ikke jeg som tok bilder, men en profesjonell fotograf, så resten av bildene er ikke mine.

Dette var forretten min, en form for terte med fisk og spinat, og turnerte champignon, det er ikke lett altså! 

Fisken min var blitt tørr. Og i følge en av jurymedlemmene var det det som gjorde at jeg ikke vant. Littegranne ergerlig er det jo, jeg skal jo liksom kunne fisk, jeg kommer jo fra Norge! Men det som var vanskelig var at deigen rundt trengte så mye mer steketid enn fisken, så da måtte jeg velge mellom tørr fisk eller rå deig..

Fuglen min, som her altså er uten bein, bortsett fra det nederste lårbeinet som stikker ut der, vi hadde lov til å la det stå igjen et par cm av det. 

Ferdig lagt opp, men farsen nektet jo å holde seg inni fuglen.. 

Hvis du ser nøye etter, så ser du at jeg har masse sjokolade utover alt, derav utrykket i ansiktet mitt. Jeg fikk forøvrig skryt for at jeg smilte så mye, det syns de var ekstra hyggelig. Og jeg ser jo det, jeg smiler jo faktisk selv om jeg er fortvila fordi kremmerhuset med sjokolade sprakk. 

Sånn så desserten ut til slutt, jeg hadde ikke nok gelé til å dekke hele, så jeg syns det første forsøket mitt så bedre ut.. Men her har jeg flytende bringebærsaus inni, som renner ut når du tar en bit, så det var jo et pluss. 

Så var det prisutdeling, Marc Veyrat som har tre Michelin-stjerner og er en veldig kjent kokk dukket plutselig opp, uten at noen hadde fått med seg at han skulle komme, så da fikk han dele ut prisene. Vi jobbet med ham da vi var på matfestival også, så det var ekstra hyggelig at han husket oss. 


 Og så måtte vi jo ta litt pressebilder og sånt, her med blant annet rektor ved siden av meg, og læreren vår bak meg. Rektor var også veldig hyggelig og kjørte oss hjem etterpå.


Til slutt var det champagne og canapéer, så alt i alt, en veldig hyggelig dag. 


Jeg har også vært i Strasbourg siden sist, men det kommer i eget innlegg! Det ble jo fryktelig langt dette her, som vanlig. 

A bientôt

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar