mandag 21. desember 2015

Thonon i bilder

Jeg tenkte jeg skulle legge ut litt bilder fra Thonon, rett og slett. Jeg har tenkt på det ganske lenge faktisk, men jeg er jo ganske flink til å utsette ting, så da tar det jo sin tid.
Ellers er jeg omsider kommet meg til Norge, nærmere bestemt Valdres, der jeg skal feire jul, på andre dag skal jeg til Hurum, og så drar jeg til Haugesund. Det var mildt sagt kaos på flyplassen i Geneve, og skikkelig tåkete vær. Flyene kunne ikke lette, og ja, da blir det jo gjerne litt kaos når folk vil hjem til jul. Jeg kom meg avgårde til slutt, men mistet da flyet videre fra København.. Jeg fik ombooket meg selv til et annet fly, men da kom ikke bagasjen med, skakke være greit! Bagasjen har fortsatt ikke kommet, krysser fingrene for at den kommer i kveld!
Det var ganske intenst på skolen nå før jul, så det var godt med ferie nå, for å si det sånn. Vi hadde et veldig hyggelig julemåltid på skolen på fredag, med foie gras, innbakt laks og bûche de nöel, og så cola da. Kantinepersonalet hadde dessuten stilt opp i nisseluer. Vi hadde også "den store julereingjøringen" på kjøkkenet på skolen, folk var ikke veldig motiverte for å si det sånn! Jeg var kjøkkensjef og skulle liksom ha ansvaret for at ting ble gjort, men mine kjære klassekamerater var mer opptatt av å synge Bruno Mars flerstemt.
Men nå er jeg altså i Valdres, det er koselig det, men veldig mye snø er det ikke.. Vi fikk hentet juletre i går da, så nå blir det jul snart! Jeg gledet meg ekstra mye til juleferie i år, siden jeg ikke dro hjem i høstferien, så det blir kjempekoselig å se alle sammen igjen!

Broen over toglinja, på andre siden av den har jeg ikke vært så mye, det er egentlig bare et boligfelt, men i det siste har jeg gått en del tur der, og det er egentlig ganske fint der.


Jeg liker ikke at det blir så tidlig mørkt, jeg rekker akkurat å komme ut døra igjen etter skolen før det blir mørkt!  Men jeg har fått med meg en del solnedganger da!



En brønn, jeg syns den var koselig!

Litt fasader



Litt mer solnedgang

 Og så når jeg kommer hjem, er det ofte stryking som står på programmet, er såå lei av stryking!

 Og lekser, ganske lei av det og i grunnen..

 Så kom snøen, ihvertfall sånn halvveis oppi fjellsiden. I selve Thonon er det sjelden snø..


Så skulle det pyntes til jul. De har en greie med hvit og blå julepynt her, alt skal være blått, julelysene også, de har gått helt berserk med julelysene i år, i hvert eneste tre omtrent! 

Blomstene på rådhuset er forsatt i full blomst da, såå kaldt er det jo ikke.

Jeg gikk til innkjøp av adventslys og svibel, for å få litt julestemning, det hjalp ikke så mye, men var koselig lell.  

Så var det litt mer lekser...


Juleparade! Jeg har aldri hørt om det før, men i Thonon er det altså juleparade hver lørdag i desember. Den første lørdagen var det disse tre meter høye dukkene med trommekorps på 15-20 trommer som spilte afrikanske rytmer. Jeg synes dukkene var litt småskumle, men det skulle visst være morsomt for barna da. 


Den andre lørdagen var det oppblåsbare hester, og den tredje skulle det være alveopptog.. Noe spesielt spør du meg!

Nå skal jeg komme meg igjennom de siste leksene, så kan jeg ta juleferie med god samvittighet.

God jul, godt nyttår, joyeux nöel og bonne fête til allesammen! Håper dere koser dere massemasse!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar