onsdag 11. februar 2015

Vinterferie på forskudd

Det startet med at jeg spurte om jeg skulle møte opp på utplasseringen søndag kveld eller mandag morgen. Fordi jeg skulle til Lyon og møte Pappa, og fordi, tja, det er jo greit å vite. Så fikk jeg vite at de ikke hadde plass til alle oss tre jentene med en gang. Så pluselig var vinterferien min framskjøvet med 4 uker. Så mens (nesten) alle de andre i klassen dro på utplassering, tok jeg vinterfeien på forskudd og dro til Lyon for å tilbringe helgen med Pappa. Det var meget hyggelig. Vi var ute å spiste, vandret rundt i byen, besøkte basilikaen ( jeg er veldig fascinert av den), gikk på marked og kafé. Jeg satte virkelig veldig pris på at pappa kom ned en tur, det hjalp absolutt på humøret. 

Hesten, Lyon's mest kjente møteplass. Her står det alltid en masse folk og henger mens de speider i alle retninger og kikker bekymret på klokka. 

Lyon by night. Det var så veldig fint opplyst, men mobilen min liker jo ikke å ta bilder i mørket.

Plassen med hesten. Veldig bra plass. Skikkelig stor. Ikke noe liksom-plass.

Vi bodde på et bittelite hotel med en bitteliten heis, like ved dette teateret. 

Pappa tok seg bra ut som franskmann. Med baguetten på plass.

Institute Paul Bocuse..


Så dro jeg til La Rochelle, for å besøke Eilif, det var også veldig hyggelig. Jeg koste meg og slappet av. Vi lagde mat, drakk vin, pratet til langt på natt, og sånne ting som seg hør og bør. Jeg fikk se skolen der, og presterte å ikke finne butikken. Og jeg så havet, det store havet, som fanger deg, så du blir stående å stirre, lenge. 
Havet. Fantastisk.

Vi gikk en tur i byen, jeg likte byen, den gamle delen for seg og den nye for seg. Ikke noe sånn mix'n match som Thonon. Selv om Thonon har sin sjarm også da. 


Vi besøkte en kirke og to, jeg må liksom inn i kirker, sånn er det bare. 


Jeg fant et fint hus, så da måtte jeg stoppe opp midt på en parkeringsplass og leke turist.

Utsikten....

Havet.

Så tok jeg toget hjem igjen, sto opp halv 6 om morgenen, og var ikke hjemme før i 7-tiden på kvelden. Det blir mange timer med tog det.. Da jeg kom hjem fikk jeg vite at de hadde ikke plass til meg på utplasseringen før på søndagen, så da hadde jeg plutselig tre dager mer ferie som jeg ikke hadde regnet med. 
Så jeg kjedet meg litt, gikk på kino, og så fant jeg en fin fasade.

Nå er jeg i Samoens på utplassering, her skal jeg være i 4 uker. Første dag på kjøkkenet var i går, idag hadde jeg fri. Jeg har gått på ski og lest en bok. Jeg skal skrive litt om utplasseringen en annen dag, men nå skal jeg sove.

À bientôt

-Tone

1 kommentar:

  1. Fantastisk Tone , vi var der under VM .
    Hvordan er det med deg . ?

    SvarSlett