søndag 22. februar 2015

Le Gai Soleil

Tja, da her jeg vært på utplassering her i nesten to uker. Det går greit, men det er litt i overkant mye posesupper og pulverblandinger for min smak. Utover det er folk hyggelige, jeg lager for det meste desserter, og legger opp en del forretter. Menyen så lovende ut, men så viser det seg at vi selger veldig lite av den, siden mesteparten av kundene er demi-pensjonærer, det vil si at de bor på hotellet og spiser middag i hotellets restaurant hver kveld, med litt lavere standard på maten for en lavere pris. Resultatet er litt klæsj-klæsj mat, og litt fort-i-svingene mat. Og siden vi selger såpass lite av a la carte-menyen er ikke den fisken akkurat så fersk lenger kan man si. Så, ja litt skuffende. De har veldig masse fancy utstyr da, som for eksempel stekeplaten som forteller deg når pannekakene må snus, eller mixeren som både hakker, pisker, blander og koker. Så man bare stapper ingrediensene oppi og slipper å tenke så mye. De skal ha pluss for at de lager yoghurt selv da, riktignok med melkepulver, men allikvel. Og syltetøy er de veldig gode på. Men utover det er har jeg litt inntrykk av at de ikke vet heelt hva de holder på med.
Sånn ser det ut her, det er en ski-landsby, nå er det virkelig sesong, og du kan ikke gå to meter uten å finne folk i fullt slalom-utstyr. 

Jeg bor på et lite rom på loftet på hotellet, men jeg har takvindu, så da er det greit.

De har en luftballong her, det er kult.

De har kilometervis med langrenns-løyper her, så de måtte selvfølgelig testes ut, selv om 3 plussgrader er litt i varmeste laget, føret var ikke topp, for å si det sånn.

Det var fint vær, så humøret var der allikvel.

Det er ganske bra fjell her.

Det kom pluselig tåke.



Så litt desserter; dette er en Baba au rhum. Du tar en kake, dynker den i rom, plusser på litt krem på boks, fiks ferdig dessert. Relativt populær. 

Pæreterte, den er ihvertfall hjemmelaget da.

Det heter sjokolade-fondant, jeg kaller det sjokoladekake, den er overhode ikke flytende. En fondant skal være flytende i midten. Og ja, det var valentinsdag. Hvorfor bilder nekter å snu seg riktig vei vet jeg ikke. 

En amuse bouche, rødbet-suppe med pistasjnøtter, en av de bedre, men ser litt trist ut da.

Jeg liker veldig godt at midt i tørrvarelageret har de en hel vegg med rotehyller, bestefaren her liker godt gjør-det-selv.

Varmt-avdelingen, det pleier ikke å være så ryddig.

Dessert-avdelingen, her tilbringer jeg mye tid.

Restauranten er stengt på onsdager, så da har vi fri. Jeg og en servitrise fant ut vi skulle ta en skitur, hun hadde gått på langrennsski kun en gang før, men det gikk helt fint. Dette er Sixt-fer-à-Cheval.

Veldig bra fjell, men sol hadde de ikke. Vi måtte rekke ski-bussen, men vi skal dra tilbake og utforske en annen dag.

Dette er salongen på hotellet, den er som regel fylt opp av kort-spillende turister iført skiutstyr. 

Det finnes minst 10 butikker med lokal-produsert mat her, det går for det meste i pølser, ost og syltetøy. Og likør da.

Det tror jeg får greie seg for denne gang, nå skal jeg gå på jakt etter en støvsuger. 

À bientôt

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar