torsdag 18. desember 2014

Tigerstaden

Hver gang jeg har satt meg ned for å skrive de siste ukene, så bare, åhr, nei, orker ikke, dessuten måå jeg absolutt rydde under senga. Så det beklager jeg.
Nå sitter jeg på flyplassen, her skal jeg sitte i syv timer til. Jeg har allerede vært her i tre. Det er begrenset hva man kan gjøre på en flyplass. Så da klarte jeg å overbevise meg selv om at det var på tide å skrive litt kanskje..
Jeg har altså vært på utplassering i Oslo i nesten 5 uker. Det har vært bra dager og dårlige dager, men alt i alt en bra opplevelse. Og så er det jo alltid lærerikt.
I starten var det litt vanskelig å tilpasse seg, men det er jo bare fordi jeg er sta. Om det er bra eller dårlig er en annen sak. Når man kommer til et nytt sted er det akkurat som man må glemme alt man har lært, og lære det på nytt. Ihvertfall når det gjelder kokkeyrket. Jeg strevde da med å innse at jeg bare var nødt til å holde kjeft, si ja og ha, og gjøre det på deres måte. Jeg innbiller meg jo at jeg kan littegrann etterhvert, men det gjaldt altså ikke her. (Merk: innbiller; ikke: vet). Sjefen sa en av de første dagene at jeg kuttet som en pirat. Det var ikke et kompliment, for å si det sånn. De gikk såpass i detalj at de var nødt til å vise meg hvordan ta av bladene på en timian-plante. Litt høyere nivå her enn restauranter jeg har jobbet på før, for å si det sånn.. 
Jeg har gjort mye kutting, plukking, hakking og vakumering. Altså det vi kaller mise en place på fagspråket. Eller forberedelser om du vil. Men det er greit, det må til. Det er klart det er litt kjedelig i lengden, men man må bare gå direkte i zen-modus, som en av de på kjøkkenet sa til meg. 
Nå på slutten har jeg fått være med å legge opp en del også. Da får du ihvertfall følelsen av at en er med på servicen. Og får opp pulsen litt. For det er det jeg liker best egentlig. Det kicket når det kommer masse bestillinger på engang, men man allikevel klarer å bevare kontrollen. Det er selvfølgelig dritt når man da mister kontrollen, men den tid den sorg. Her kaller de det å svømme. Eksempel: "Idag kommer jeg til å svømme as, jeg har ikke kuttet nok persille." Eller "Shit, nå kom det 8 biff tartar på en gang, vi svømmer!". Eller eventuelt "sitter i sausen".
Jeg har jo vært her sammen med Leah, hun er (skal bli) servitør, og går i klassen min. Det har vært koselig det. Spesielt det å ikke reise alene, for en gangs skyld. Det er jo ikke så ofte jeg har reisefølge akkurat. 
Men som alltid, etter et par uker går det meg på nervene å ha noen rundt meg 24 timer i døgnet. Men igjen, vi har kost oss. 
 Vi bodde på Grorud de to første ukene. Det ble mørkt før vi gikk på jobb. 

Vi var på sightseeing på Aker brygge.



Vi fant et bål på julemarked i Spikersuppa

 Vi bakte pepperkaker og skrev navnene på alle som jobber på LeBenjamin. Vi fikk også hver vår pepperkake!

Det ble laget julekrans av vinkorker.

Vi var på sightseeing i Telthusbakken. 

 De siste tre ukene bodde vi nesten på st. Hanshaugen. 
Fisk.

Opplegging.


Dessert

Petit four

Kjøtt

Meg. Og sjarlottløk.

Mega-makron.

Snøen kom i går kveld. Etter at vi hadde ventet på den i nesten fem uker. 

Vi var glade.


Så, det får greie seg for denne gangen. Nå skal jeg hjem til Haugesund. Og så er det snart juul! Jeg har strevd veldig med å komme i julestemning i år. Men den har kommet nå de siste to dagene. Så Nå er jeg klar.
Skal bare sitte 6 timer til på flyplassen.

À bientôt

-Tone
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar