lørdag 4. oktober 2014

Livet som?

Hey ho,
Jeg starta på dette innlegget for en uke siden. Tiden går fort.
Så, forrige søndag: Idag er den store strykedagen, nei, ikke styrkedagen, men strykedagen. Jeg har strøket, i 3 timer, og det er like før strykejernet går i veggen. Men, nok om det. (nå er det helg igjen, og det skal strykes. Gleder meg ikke veldig)
På mandag: Idag skulle jeg kjøpe ovn, den hadde de selvfølgelig ikke lenger. (og de har den fortsatt ikke) Så helgen min har vært så som så. Igår kveld så jeg fransk skal vi danse, de var ganske mye flinkere enn de norske. Ellers er det ganske rart å være alene, en hel helg er litt i meste laget kjenner jeg. Heldigvis får jeg besøk snart, så jeg ikke dør helt på meg. Det som er deilig, er at jeg kan sove så lenge jeg vil. Uten å få så mye som en smule dårlig samvittighet. Det er ingen som venter på meg. Jeg har også tasset rundt i pysjen halve dagen.
Uka har gått fort og langsomt, lærerne er ikke mindre stressa. Og kjøkkenlæreren vår mener vi er helt håpløse. Helt fullstendig stupidé.  Forrige mandag var vi på kjøkkenet, og da kan jeg være enig i at det gikk ganske dårlig, men det var tross alt nytt kjøkken, og første praksis-dag etter ferien. Hovedproblemet var at en smarting lukka døra til ovnen før vi gikk for å spise. Tertene var ganske svarte når vi kom tilbake, for å si det sånn. Vi skulle også partere en kylling, det syns jeg gikk ganske bra egentlig. Jeg fikk det til ihvertfall. Men mange hadde litt for mye kjøtt igjen på beina etterpå, så da var vi håpløse igjen. Kjempedumme. Hele gjengen. Praksisen på fredagen gikk litt bedre. Vi skulle beine ut en svinekam, og lage farserte egg. Fortsatt litt sånn småting som ikke gikk helt som det skulle. Vi rakk blant annet ikke å lage dessert, så det ble frossen-terte. Sånn kan det gå.
Denne mandagen lagde vi mat i brasseriet. Det er helt nyoppusset, og en ganske annen standard enn elevrestaurant-kjøkkenene. Dessuten har vi utsikt mot sjøen. Ikke at vi har så sykt mye tid til å se på den da. Der jobbet vi også annerledes. Vanligvis lager alle hele menyen, og hver person har ansvar for et bord med 4 personer. Men her ble vi satt i team på 2 eller 3 stk, og hadde ansvar for en rett. Vi laget Choucroute, som er surkål med div. røkt eller salta kjøtt, poteter og pølser. Det hovedsakelig går ut på å putte alt sammen oppi en gryte og la det koke et par timers tid. Så vi hadde en del tid til overs. Men det var jo greit, for en gangs skyld.

Forretten var mini-løkterte


Surkål.


Mye surkål.





Igår var vi i hotell-kjøkkenet. Det er en gastronomisk restaurant som hører til skolen og hotellet. En litt annen standard på maten enn det vi er vant til, for å si det sånn. Min gruppe sto for forretten:

En fjell-salat. Salat med røykt røye, marinert fera (en fisk, vet fortsatt ikke hva det heter på norsk), soltørka tomater, sylta rødløk, ost og spekeskinke. Ved siden av; panerte osteterninger, syrlig gressløk-krem, skinkerull med chevre, og sprøtt rispapir fylt med abondance (ost), eple og nøtter. 


Idag har jeg ikke gjort så mye, vasket klær, laget mat, ryddet, og andre sånne spennende ting. Jo, forresten jeg har eksperimentert. Jeg prøvde å lage musli. Og å få havregryn og honning til å bli sånn chrunchy. Tja, det ble nesten sånn som jeg ville ha det. Det minner mer om godteri enn musli for øyeblikket da men.. Man får prøve seg fram!
Jeg har et bilde på veggen som driver å detter ned. Så sist gang det datt ned tok vi litt bilder med ramma. Det var forresten en fin dag. Hele gjengen var hjemme hos meg. 

Men nå skal jeg henge opp klær.

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar