søndag 23. mars 2014

Vår! Sommer!! Åja, nei, vinter..

Jajaja, en uke nede i Frankrike etter ferien har allerede gått. Det gikk overraskende bra å dra ned igjen. Etter jul hadde jeg jo absolutt ikke lyst til å dra ned igjen, men nå var det helt greit. Så neste gang, kanskje jeg gleder meg da?
Det som var deilig med å dra ned, var jo at jeg dro fra 4 grader, vind og regn til 15-20 grader og fantastisk sol. Det er fordelen med å bo i Frankrike. Selv oppe på 900 m.o.h, hvor vertsen bor, er det fullt utsprungne påskeliljer og masse hvitveis. Det er nok til få meg i godt humør ihvertfall! Men, som overskriften sier, så startet uka med vår, på onsdag var det sommer, hele skolen satt ute, alle jentene i skjørt, det var skikkelig varmt, og omtrent vindstille, noe som er ganske sjeldent her. Men så igår, kabom, digre snøfiller, og 0 grader. Det er borte igjen idag da, idag er vi oppe i 12 grader, det var nok bare været som hoppet litt bukk over seg selv.
Uansett, tenkte jeg skulle ta med litt bilder fra siste helga i ferien, da var jeg og pappa i Oslo.
Vi spiste kul mat på Vulkan ved mathallen

Vi spiste fantastisk mat på Benjamins Bistro

Kult hus 

Vi måtte selvfølgelig innom vikingskipene

Det var ikke så værst vær, om enn litt kaldt

Den kule nye bydelen

Akerselva by night

Det var forresten en fantastisk flytur fra Oslo til Geneve, jeg fløy inn over alpene i nesten helt klart vær.


Og så, ja, så har jeg jo vært en uke på skolen. På mandag lagde vi vannbakkels, for første gang, de andre norske har visst laget det masse allerede, men det holdt visst at vi gjorde det en gang. Men jeg synes ikke de ble så verst, til å være første gang.

På tirsdag lagde vi mat i kantina, siden kjøkkenet vårt var opptatt. Jeg kuttet tomater, vasket salat, kuttet ost, og kuttet litt mer tomater. En skikkelig innholdsrik dag med andre ord. Jeg er ihvertfall helt sikker på at jeg ikke skal bli instutisjonskokk!

Det var kjekt å se igjen venner og klassekamerater og andre folk igjen etter ferie og. Nå for tiden gleder jeg meg mer til å være på internatet og skolen enn helgene hos vertsen, og det er vell gjerne et godt tegn?

Ellers så har jeg endelig fått bekreftet hvor jeg skal ha utplassering i sommer, på La petite sirene (den lille havfruen) en halvtime fra Thonon, har jeg skrevet noe om det før? Jeg husker ikke, men uansett så er det et veldig bra sted, jeg var å besøkte det på lørdag, og folkene og atmosfæren virka veldig bra altså. Fordelen med dette stedet, er at eieren og kjøkkensjefen snakker både dansk og fransk. Hvis det skulle være noe jeg ikke forstår, så er det bare å ta det på dansk/norsk liksom. Selv om jeg håper jeg greier meg uten det da. På kjøkkenet kommer det jo bare til å gå i fransk uansett. 
Så jeg gleder meg til det. Jeg har utplassering fra slutten av mai til midten av juli, og da både bor og jobber jeg på denne restauranten, så det er ganske viktig at jeg trives der. 
Jeg leter fortsatt etter leilighet da, problemet nå, er at alle de beste leilighetene er allerede tatt, mens de eierne jeg har vært i kontakt med synes det er altfor tidlig å si noe om de har en ledig hybel etter sommerferien eller ikke. Menmen, det går nå framover i det minste.

Og så var det to ting her om dagen som jeg syntes var ustyrtelig morsomt, hmm, hva var det igjen, jo! 
Når en franskmann er lei av at noen stikker nesen sin i saker de ikke har noe med, så sier de; pass dine egne løk! Jeg vet ikke helt hvorfor, men der og da syntes jeg det var veldig morsomt. Læreren så litt rart på meg da jeg satt og lo av det en lang stund for meg selv. 
Den andre tingen var at vi har murmeldyr i fjellene her, murmeldyr!! Jeg satt å lo for meg selv da og, jeg visste ikke at murmeldyr fantes på ordentlig engang jeg!

Idag har vi drukket ti år gammel hvitvin. Vertsen syntes ikke den var god nok. Jeg syntes den var ganske bra jeg. 

Jaja, jeg får pakke kofferten min, jeg skal tilbake på internatet i kveld, for imorgen er jeg kjøkkensjef, så da må jeg være tiidliig på kjøkkenet.

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar