tirsdag 4. mars 2014

Kjære lille Norge

Nå har jeg altså ferie, og er i Norge. Egentlig så handler jo denne bloggen om Frankrike, og det har jo ingenting med Norge å gjøre. Men så handler den litt om meg og da, og jeg er tilfeldigvis i Norge. Det er jo heldigvis helt frivillig å lese videre. Selv om jeg håper du gjør det da.
Det er helt merkelig å være i Norge, folk snakker norsk! Jeg har tatt meg selv i å svare på fransk flere ganger... Og jeg legger virkelig merke til hvor uhøflige nordmenn er! Det er jo ikke noe man tenker på til daglig, men vi er helt utrolig lite høflige i Norge! Vi dunker borti folk på gata, ser fort en annen vei, og haster videre. Mens franskmenn ber om unnskyldning hvis de trodde at de kanskje sto littegrann i veien for deg, selv når de egentlig ikke gjorde det. Hvis vi går inn i en butikk, vil de ansatte alltid hilse på deg med et stort smil i Frankrike, mens i Norge løfter de såvidt på  øyelokket. Men egentlig så mener vi ikke å være uhøflige, det er bare sånn kulturen er her. og så er vi ofte, veldig ofte, sjenerte. Vi er såå redde for hva andre ville tenkte om oss. Hvis vi for eksempel gikk ut på gata og hilste på alle vi møtte med et stort smil og spurte de hvordan det gikk om dagen, så ville nok noen satt pris på det, men vi ville fått sykt mange rare blikk også. Og folk ville lurt på om vi ikke var riktig kloke.
Nok prat.
Snøen kom liksom akkurat når jeg skulle dra!
Jeg fløy til fra Geneve til Oslo på torsdag. Jeg hadde litt krise onsdag kveld, da jeg oppdaget at jeg hadde glemt passet mitt hjemme hos vertsfamilien, og jeg befant meg på internatet på skolen. Og så fikk jeg ikke tak i vertsen heller, og ble rett og slett ganske stressa. Jeg fikk ordna det da, vertsfaren min kom med det neste morgen. Men de hadde visst brukt masse tid på å lete etter det, og så var de skikkelig sure på meg, og ja, så ble det dårlig stemning. Så det er ikke sånn at jeg gleder meg sånn kjempe masse til å reise ned igjen nå.. Ikke har jeg turt å spørre om de kan hente meg på flyplassen heller, så jeg får finne en buss. Problemet er at det ikke går busser opp dit hvor vertsen bor, menmen... Jeg lager så mye problemer, for alle, uten å mene det, jeg kan virkelig ikke fordra det..!

På fredag var jeg på Ylvis-konsert! I Oslo spektrum. Det var rett og slett kjempebra. Selv om det bare var sangene deres. Men det var et fantastisk show. Så er jo jeg veldig glad i Ylvis og da. Når Calle kom på scenen, da var kvelden fullkommen for min del.

Jeg er så glad i Oslo, jeg vet ikke hvorfor, men jeg bare elsker Oslo. Så det var helt supert å være i Oslo igjen, og så var jeg på besøk hos en av de damene jeg bodde hos i sommer, det var kjempekoselig.
Så, på lørdag var jeg i Tønsberg, og så Biancas remis, en helt fantastisk teaterforestilling. Den overgikk til og med Ylvis! Helt fantastiske skuespillere og dansere, musikken, kostymene, ja, alt! Jeg ble helt oppslukt, så oppslukt at jeg glemte å ta bilder. Ja, nei, jeg likte den. Veldig. Og så fikk jeg truffet Eilif etterpå, det var hyggelig.
Så, på lørdag dro jeg til hurumlandet, alltid koselig å se familie og slekt igjen! Så siden dess har jeg egentlig bare surret rundt, vært på besøk her og der, og slappet av skikkelig. Sovet bort halve dagen og.


Og helt til slutt litt potet-kunst fra tirsdag
jaja, vi snakkes!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar