onsdag 31. juli 2013

Da var man kommet i gang!

Heisan!
Da har jeg ankommet til Oslo og vært på forkurs i tre dager. Dagene her går så fort! Plutselig er de over... De starter med frokost, så går jeg til toget. Så tar jeg toget inn til byen, og så går jeg til Institutt Francais. I første time har vi fransk med en kjempe-hyggelig dame, hun gjør det gøy å lære! Hun bruker hele kroppen til å undervise, og det må til, for vi forstår fortsatt veldig lite fransk.. Men jeg merker faktisk forskjell fra dag til dag, det går absolutt framover! Så har vi matte, da må gå ca. 15 min. til et annet lokale, så det er dagnes gymtime. Der har vi klasserom helt oppe på loftet, så når sola skinner (noe den gjør ofte) så blir det veeldig varmt der inne.. Mattelæreren vår snakker også bare fransk, og matte på fransk har vist seg å være en utfordring.. Ikke bare er matten kjempe-vanskelig, men jeg forstår heller ikke hva han sier, når han skal prøva å forklare det. I dag har vi jobbet med å faktorisere, for så løse annengrads-ligninger, noe som er jaa, ikke heeelt enkelt på fransk.. Det virker som de har litt sin egen måte å gjøre det på i Frankrike. Så har vi fransk resten av dagen, det er gøy, men man blir ganske sliten av å hele tiden konsentrere seg så intenst for å prøve å forstå hva læreren faktisk prøver å formidle! Så drar jeg hjem ( hvis vi ikke drar til byen) og lager middag, og resten av dagen går faktisk med til å gjøre lekser. I dag hadde vi også quiz etter skolen, på skolen, og et foredrag om kulturforskjellene mellom Norge og Frankrike. Det var faktisk ganske interessant. Jeg har blant annet lært at når man er ute blant fremmende folk, så må man bruke "metroblikket", det vil altså si at man ikke skal se fremmede i øynene. Man skal hilse når man f.eks. kommer inn i en heis, eller inn i frokostsalen. Man blir sett ned på av de andre elvene hvis man bruker mye penger, eller går med for kort shorts. Det er mange ting som vi ser på som helt normalt her i Norge, som man aldri ville gjort i Frankrike. Læreren er også mye mer autoritær, så hvis læreren sier du er dum, eller at du ikke forstår noen ting, så kan du ikke begynne å diskutere det, da får du bare godta det, og prøve å ikke ta det for personlig. Ungdommer har mye mindre frihet, og er ikke vant til å klare seg på egenhånd, så foreldrene er nok også strengere, og tar flere avgjørelser for ungdommen.
Vi som skal på Bac Pro- programmet (restaurant- og matfag) er en egen koselig liten klasse på 6 stk. jeg tror vi kommer til å bli meget gode venner!

Men nå er det blitt seint, så jeg får komme meg i seng!

Au revoir!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar