onsdag 24. juli 2013

Starten

Hei
Nå er det ikke lenge til alt starter! På søndag bærer det til Oslo på forkurs, der vi skal lære fransk og matte fra kl. 8-15 hver dag. Jeg skal bo hos moren til noen venner av mamma, det blir bra! Det skal bli spennende å innta tigerstaden for en måned! Å ta t-banen hver morgen, å bli kjent med alle de andre som skal til Frankrike, og ikke minst å lære masse nytt! Jeg er såå takknemlig for at jeg får muligheten til å være med på dette! Jeg har så smått begynt å glede meg, men jeg gruer meg også!
I Frankrike blir det ikke noen dans på roser! Først og fremst så må jeg jo lære meg språket, de sier det tar et halvt år... Så er det helt andre forventninger til oss, og andre forhold der nede. Læreren er ikke kompisen din, fravær aksepteres ikke, vi har skoledager til kl. 20 om kvelden... men, jeg tror det er verdt det.
Jeg skal bo og gå på skole i en by som heter Thonon-les-Bains, det ligger helt på grensen mot Sveits, litt oppe i fjellene. Det er første gangen min skole er med på dette prosjektet, så det blir spennende å se hvordan det går. Jeg har også langt om lenge fått utdelt vertsfamilie. Den består av en mor og en far, to litt eldre sønner som har flyttet ut, og en sønn på 17 som skal gå på samme skole som meg. De virker veldig greie. Jeg skal skrive mer etterhvert!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar