torsdag 29. oktober 2015

Milano's fasader

Heisan!
Jeg har høstferie for tiden, og har altså vært i Milano med Oline en liten svipptur. Jeg ser det ble i overkant mye bilder av fasader, og overraskende lite bilder av for eksempel maten, eller oss, men jeg får ha det i bakhodet til en annen gang. Det var en fin tur, jeg har faktisk ikke hatt en så hyggelig tur på lenge! Og vi fikk jo sett mangt og mye også. 
Vi hadde nemlig ikke noe klar idé om akkurat hva vi skulle gjøre i Milano, bortsett fra verdensutstillingen da, og bestilte både togbilletter og rom i seineste laget. Sånn blir det når vi kom rett fra utplassering begge to. 
Jeg var hjemme fra utplassering lørdag kveld, altså forrige lørdag, den 17., og dro videre til Milano søndag morgen. Jeg tok tog gjennom Sveits, og møtte Oline som kom fra Strasbourg i Brig i Sveits, og så reiste vi siste del av togturen sammen. Vi fikk plasser ved siden av hverandre, helt tilfeldig, selv om vi ikke hadde bestilt billetter sammen, så den var vi heldig med. 
Fremme i Milano surra vi litt rundt for å finne stedet vi skulle bo, men det gikk overraskende greit. Vi ble etter litt om og men møtt av au pair'en til eieren av leiligheten. Hun var kjempehyggelig, og viste oss nærmeste butikk, et par spisested og forklarte oss kollektivsystemet. Hun forklarte oss også at hvis vi skulle på shopping måtte vi for all del ikke dra til sentrum, for der var det dyrt, heller til et sted litt utenfor sentrum, der vi ville finne akkurat de samme butikkene. Så det var jo greit. Vi ble også positivt overraska over leiligheten, den var nemlig ganske billig, men absolutt ordentlig og rein. Den inneholdt alt vi trengte, til og med et lite kjøkken. 
Den første kvelden dro vi ut for å spise, på et av stedene vi hadde blitt anbefalt. Stedet var egentlig en bar, men hadde et konsept som gikk ut på: betal for et glass med drikke, som hadde en fastpris på 11 euro, og spis så mye du vil. Det var mye mat, litt av hvert, mye god mat, og stappfullt. Og hver gang man gikk for å fylle på tallerkenen var nye retter dukket opp, aldri det samme. Igjen, positivt overrasket!
Neste morgen var det shopping som sto på plakaten. Handlegaten var sykt lang, så det tok sin tid, for å si det sånn. Jeg kjøpte faktisk TO gensere og TO skjerf, det er ganske mye til å være meg! Også litt sjokolade da... Og, tror du ikke vi fant litt fasader å ta bilde av der óg?

I en liten sidegate fant vi dette huset, det måtte såklart foreviges.



Selve handlegaten. Ganske massive fasader.

"Det perfekte kvartalet hvis du er glad i farger"

Og en koselig fasade.

Etter litt avslapning og avlessing dro vi for å se på en festning.

Den var ganske stor og imponerende, det var til og med dobbel vollgrav. Tydelig at de har måttet beskytte seg mot noe farlig her.

Vi kunne gå inn i borggården, men ikke inn i selve bygningen, for vi hadde selvfølgelig glemt å sjekke åpningstider, og den var stengt på mandager. Men den var fin lell. Det minnet meg litt om festninger jeg har sett i Spania.

Milano har forresten en ganske imponerende togstasjon, ikke akkurat liten kan man si.

Katedralen Doumo Santa Maria by night.

Etter å ha vært på litt ekstra "sightseeing" fant vi fram til restaurantstrøket, fant en restaurant som så hyggelig ut og spiste der. Jeg spiste pasta med sopp og tomat, enkelt, og absolutt godt. Med bær til dessert. Da er jeg happy. Vi delte dessuten en flaske rosa prosecco, og følte oss ekstravagante. 

Neste morgen var det byvandring, vi måtte jo absolutt se katedralen om dagen og.

 Den var imponerende, veldig stor og detaljert utsmykka.

Vi var innom  museet ved siden av kirka først, der var det litt av hvert. 



Så var vi inne i kirka, den var stoor!





Så var vi ute av kirka igjen, og måtte ta litt mer bilder.

Her inne var alle motebutikkene, og ellers et ganske imponerende bygg i seg selv.

Vi spiste også lunsj der inne, det var ikke såå godt, men selve stedet veide opp for det. 

Litt mer fasade, og, folk er veldig glad i å plante trær på balkongen i Milano.

En kirke til, her hang nattverden en gang i tiden, det gjorde den ikke nå, den var blitt flyttet til museet ved siden av, og der var det fullbooket en uke frem i tid. Så det ble ikke noe av. 

På kvelden var vi på verdensutstillingen, men det kommer i egen innlegg.


 Så morgenen etter var det hjemreise, Oline dro i 05-tiden, og i jeg 08-tiden. 
 Det var en sykt fin togtur!

 Jeg kjørte blant annet gjennom noen vinterrasser som står på Unesco's verdensarvliste, Det var spesielt.

 På den andre siden av toget var det blant annet en del innsjøer, det var ganske fint det og.

 Ja, jeg ble litt fascinert av dette landskapet.

Og hvordan de utnyttet alt av plass til ha vinranker på. Jeg var ikke engang klar over at Sveits produserte så mye vin, men det gjør de visst. 


Så var jeg hjemme en kveld, og dro til Bern neste morgen, men dét kommer òg i eget innlegg.


A bientôt!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar