onsdag 7. oktober 2015

Chamonix del to

En hovedrett, kalv, med en blanding av friske og smørdampede grønnsaker. Jeg vet ikke helt hva som skjedde med sausen... 

En annen hovedrett, andebryst langtidskokt på 57 grader, eplegnochi med oliven og paprika, og appelsinsaus.

En forrett nr. to, erte- og myntesuppe, gressløkkrem, foccacia med marinert krabbekjøtt. Det hele overdrysset med urter og olivenolje. 

En dag vi hadde en veldig stor gruppe som hadde reservert hele restauranten, ble rametten servert sånn. Dette er oliven- og parmesan madeleine.

Gougères, som er salte choux eller altså vannbakkels med ost.

Chevre-krem med urter og en liten soltørket tomat.

Vi hadde litt ekstra tid denne kvelden, på grunn av at gruppa hadde fastsatt menyen på forhånd. Så vi skulle bare prøve å dyppe noen kirsebær i karamell til desserten. Resultatet ble, helt spesielt. Noen av "spydene" ble  opptil 20 cm lange! Og de knakk ikke engang. 

Sluttresultatet på desserten. Som altså var en fromasj-kake, med is og pistasj-bunn og lavendekmarengs. 


Dette var min idé til amuse bouche, de andre kom ikke på noe annet, så da ble det det. Det ble jo da litt mindre proft en til vanlig, men jeg syns ikke det ble så dumt jeg. Blomkålpuré med rødbetreduksjon og -chips, og så hadde vi noe lilla blomkål, så vi tørket noen smuler av det, og så et lite blad kjørvel.


Når jeg har fri går jeg ofte tur, hvis jeg ikke er for sliten. Det går an å følge elva innover i dalen i flere timer, det er veldig fint. Det er veldig deilig å være i en realtivt stor by, med ting som skjer, og samtidig være 5 minutter unna naturen og turmuligheter. Og, en by med både elv tvers igjenom byen, og fjell hele veien rundt, det kan vel ikke bli bedre enn det?

En gate jeg syntes var veldig koselig, det ble ikke så fint på bildet, men det er masse søte små hoteller og restauranter der.

 Litt mer sentrum, jeg er veldig fascinert av hjørnekafeen. 

 Og ja, vi er i oktober, ser du ikke det?
Ja, elv og fjell. Og bro.

En annen dag jeg gikk tur, bestemte jeg meg for å gå til neste by innover i dalen. Ifølge skiltet skulle det ta 3 timer, det gjorde det, ganske nøyaktig, men jeg glemte å tenke på tilbaketuren, så det rakk å bli mørkt før jeg kom hjem igjen. Men det var en veldig fin tur da!

 Jeg hadde nistepause midt i en dam i Paradis des Praz. Jeg ble i godt humør av den plassen her, jeg vet ikke helt hva det var, men jeg får godfølelse bare av å se på bildet. 
Jeg og hun jeg er på utplassering her med fikk plutselig en ekstra kveld fri, og fant ut vi skulle gå ut å spise. Vi fant en ganske spennende restaurant med mat som var en krysning av fransk og japansk, mens interiøret skulle ligne på en båt. Det var bra stemning. Hun jeg er på utplassering med har forresten akkurat kommet tilbake etter å ha vært sykemeldt siden 3 dager etter at utplasseringen startet. Jeg er selvfølgelig glad for at hun er bra igjen, men jeg hadde ikke noe imot å være her alene heller. Vi deler rom, og ja, det blir litt mye, for en som trenger tid alene. Men altså, det kunne vært verre. 

Jeg får nesten stoppe igjen, fælt så langt det ble dette her da..! Da kommer det altså et innlegg til om Chamonix.

Salut

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar