onsdag 13. mai 2015

Commis

Her for en uke og to siden var jeg commis (hjelper/løpegutt/assistent) på den avsluttende eksamenen for tredje klasse på kjøkkenet. Hver kandidat får med seg en elev fra trinnet under for å skrelle poteter, lage kraft og generelt hjelpe dem. Vi starter dagen med å trekke tilfeldige tall opp av en hatt, og så får vi da se hvem av kandidatene som har trukket samme tall som oss. Jeg ble helt tilfeldig hjelperen til den samme jenta som jeg hjalp på prøve-eksamenen hennes, så det var jo greit, og vi kunne puste litt ut, dette hadde vi gjort før. Så hadde kandidatene en skriftlig del av prøven som min klasse ikke hadde noe med, så vi gikk løs på matvarene. Først måtte vi selvfølgelig forsikre oss om at alt vi trengte var der, noe det ikke var. Vi manglet laksen, det var litt krise, men vi fikk tak i litt ørret. Så fordelte vi alt på 6, siden det var 6 kanditater. En av læreren sto i et hjørne og ropte ut; 4 tomater? en and? en halv liter melk? Vi svarte; oui, chef, eller da altså non, chef. Så sprang vi rundt å prøvde å sikre oss det beste utstyret og materiellet før de andre fikk tak i det. Det gjør vi hver gang vi er på kjøkkenet, det er nemlig aldri nok utstyr. Så kom kandidatene inn på kjøkkenet og vi fikk en halvtime til å briefe og diskutere. Jeg skulle skrelle, kutte og koke grønnsaker, lage gulrotpuré, steke poteter, lage div. sauser og tertefyll. Det var en ganske ommfattende meny, og mye å gjøre. Så gikk startskuddet og vi kunne starte for alvor. Jeg gjorde altså alt "grovarbeidet" mens hun tok seg av kjøttet, og finishen. Jeg var litt nervøs jeg og, selv om det var hennes eksamen. Jeg måtte for all del unngå feil, det var tross alt fagbrevet hennes det sto om. Det var nemlig sånn at hvis commis'ene gjorde feil, fikk kandiatene trekk for ikke å ha instruert oss godt nok. Menyen var: avokado bavarois med urtedressing, andelår med appelsinsaus, poteter og gulrot-flan, og en mandel, rom og rosin -terte med vaniljesaus. Vi hadde tre og en halv time på oss. Først gikk det ganske greit, vi hadde oversikten og kontrollen. Men så begynte hun å stresse litt, hun så at tiden begynte å bli knapp, og det er ikke gøy. Men det endte med at vi leverte før tidsfristen, så det gikk bra. Det gikk virkelig i ett de timene, jeg følte det gikk superfort, og så poff var vi ferdige. Forretten gikk bra, litt fantasiløst lagt opp kanskje, men de er jo under press.. Det er dessuten til enhver tid en av juryen som overvåker deg. Juryen bestod av 8 kokker hentet inn fra restauranter i området. Hovedretten gikk også bra, vi klarte å unngå å levere kald mat, selv om vi var ferdig før vi skulle. Desserten var det litt verre med, den hadde vi satt i ovnen for seint, så den var rett og slett ikke gjennomstekt. Så var vi ferdige og helt utslitt, men det måtte jo såklart vaskes, samtidig som vi skulle spise og pakke sammen det av mat som ble til overs. I mellomtiden hadde kandidatene en skriftlig del til. Jeg hadde vært på kjøkkenet siden halv 8 om morgenen, og nå var klokka nærmere 7. Klassen var nemlig delt i to, den første halvdelen hadde sin eksamen om morgenen, den andre halvdelen på ettermidagen. På morgenen var jeg i oppvasken, og da på ettermiddagen var jeg commis. Vi var ferdige rundt halv 9 på kvelden, og alle var helt utslitte. Så nå bare krysser vi fingrene for at kanditatene står. Etter å ha vært med på dette har jeg også litt mindre angst for vår eksamen til neste år, det er mulig å gjennomføre ihvertfall.

-Tone

1 kommentar:

  1. Spennende!
    Så bra at dere får være med og oppleve hvordan fagbrev-prøven gjøres! :o)

    SvarSlett