tirsdag 4. februar 2014

Mat, mat, og ja, litt mer mat

De siste dagene har tilvaerelsen min sirklet veldig mye om mat, noe som ikke er uvanlig for meg.
Saa jeg kan starte med at i forrige uke, paa mandagen, var det kjoekkenet vi pleier aa vaere i, opptatt. Saa vi ble plassert i brasseriet, som er en virkelig restaurant, hvor det kommer ordentlige kunder! Ikke bare skole-elever liksom. Det var jo skrekkelig spennende, det viste seg imidlertid at vi bare haddeto bord med ordentlige kunder da, resten ble fylt opp av laerere, men uansett foelte vi at vi maatte sette maalene litt hoeyere enn vanlig, og rett og slett gjoere alt perfekt. Det ble jo selvfoelgelig ikke perfekt, men alle la seg litt mer i selen enn vanlig den dagen. Det var selvfoelgelig ekstra stor stas da laererne kom ut paa kjoekkenet etterpaa og skroeyt av maten. Vi serverte en salat til forrett, noen bitte smaa fisk fra innsjoen i fileter med potetbaater, og eple og vaniljekremterte til dessert. Det som ogsaa var et pluss var at dette kjoekkenet hadde den utsikten! Vanligvis ser vi bare inn i skolegaarden, men her hadde vi utsikt mot innsjoen.
                    Min terte                                                     Utsikten fra kjoekkenet
Saa paa tirsdagen var vi tilbake paa det vanlige kjoekkenet. Da lagde vi en kjoett-rett, men ikke en hvilken som helst rett! Kjoettet hadde ligget i roedvinsmarinade i 24 timer! Det var blitt lilla, tvers igjennom. Fargen forsvant ikke naar vi stekte kjoettet engang, og saa lukta det saa godt! Til dessert lagde vi smaa 'raviolier' av butterdeig fylt med en halv sviske, ikke saann super-spennnede, men butterdeig er ganske komplisert aa jobbe med. Det som var goey, det var at jeg fikk sykt mye skryt den dagen! Spesielt for desserten, mine ble ikke servert til elevene i restauranten, laereren danderte de fint paa et brett, og forsvant inn paa laerervaerelse... Noen ganger er det litt dumt at vi ikke faar spise det vi lager selv... Eller okei, ganske ofte. Alltid. Bortsett fra naar vi lager ekle ting da.
Som for eksempel i gaar, da vi lagde kylling-lever-kake (gateau de foie de volaille), det var bare helt sykt ekkelt. Vi kjorte lever, oppbloett broed, hvitloek, persille, melk og egg med en stavmikser, saa helte vi den gusje-brun-roede blandingen i former, og stekte dem i ovnen, og det var det.
Saa lagde vi frossenfisk til hovedrett, overstekt i ovnen den og.. Da syntes jeg synd paa de som satt og skulle spise dette her, for det nytter ikke aa si at man ikke liker det, ned skal det!
                                           Saann saa de ut ferdig stekt, lever-kakene mine.
Og i helgen kom det snoe! Jeg sto opp soendags morgen, saa ut av vinduet, hev i meg litt frokost, og forsvant ut av doerene. Jeg tok med meg skiene mine ned i gjen hit da jeg var hjemme til jul, saa jeg hentet skiene i garasjen, og la i vei. Jeg gikk paa ski, i Frankrike, for foerste gang i aar, og for foerste gang i Frankrike selvfoelgelig. Foerst tenkte jeg at jeg bare skulle gaa en liten runde, men det ble to timer. Det var sykt deilig.
Vakkert var det og!


Men naa kaster bibliotekaren meg ut, saa jeg faar skrive ferdig en annen dag!

à bientôt!

-Tone



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar