søndag 20. november 2016

Lyon 2.0

Jeg tenkte jeg skulle komme med litt flere bilder, siden jeg har tatt dem og har tid til det, de kunne jo være at noen synes det er interessant.

Litt bilder fra øya først, her tilbringer jeg jo mye tid, og ja det er en fin øy. kanskje bortsett fra akkurat nå da, hvor det har regnet en del og det er mer vann enn vanlig i elva, da kommer det nemlig vann opp av slukene i gulvet i dessert-avdelingen, isteden for at vannet renner ut, som det vanligvis gjør. Det kommer heldigvis ikke så mye vann, så dessertkokken pleier å le litt og si at nå var det absolutt tid for vaske skoene ja.



Nytt på menyen er suffleen, alle gjestene får nå altså først petit fours, så sufflé,
så selve desserten, og så en bitteliten lakris-is som etter-dessert. 


Ellers har jeg tuslet litt mer, og oppdaget nye bydeler.



Og så har jeg selvfølgelig vært på skolen, og laget min egen type sitronterte. Synes ikke det ble så værst, sånn egentlig. 

Kaffe-terten derimot, ble kanskje ikke helt som jeg hadde sett for meg, det ble egentlig bare en stor klæsj. Ikke såå fornøyd med den.

Hun flinke som er konditor, laget denne, så ja, jeg har forsatt litt å strekke meg etter. 

 Neste uke på skolen blir det champignon-dessert, så det blir spennende.

Jeg har dessuten kjøpt meg nye kniver!! Skikkelige, ordentlige, dyre kniver. Såå fornøyd! 

Jeg har oppdaget hvordan vinkjeller-døra ser ut fra innsiden.

 
Og vi har skiftet dessert til fiken, blond sjokolade og safran.
For så å skifte til pære. 

Så hoved-desserten nå er pære. Og rødvin. og solbæris. Dessertkokken fikk ikke bestemme selv, han ville ha mandarin, men kjøkkensjefen kom og overbestemte, så hver dag når vi lager den, står dessertkokken og furter. Men neste måned bytter vi igjen, så da blir alt bedre.

Jeg har vært på sjokoladesalong, og vinsalong. Vinsalongen var kjempespennende, jeg fikk være med vinkelner-lærlingen som jeg jobber med, og vi brukte hele dagen, fra kl. 11 til kl. 18 til å smake, spytte, diskutere, notere og lære. På sånne salonger er det rett og slett enkeltprodusenter som kommer og viser fram hva de har laget det året, og de har alltid masse spennende å si om saken. Jeg rakk aldri å ta noe bilder av vinene, men på sjokoladesalongen var jeg alene, så da ble det bilder. 




 Sjokoladevillsvin..

Og sjokoladefisk.

 

Oog sjokolade-Yoda. Riktignok uten øre.

 Så ja, det er fortsatt lange dager på jobb, læringskurven som var så bratt i starten har dabbet av, og det går lengre tid mellom hver gang jeg oppdager noe nytt og spennende. Ting begynner å bli rutine, og jeg klarer helt fint å kjøre dessert-posten selv, når dessertkokken ikke er der. På en måte er det deilig, for da slipper jeg å være i konstant beredskapsmodus, i stress, og kan 'slappe av' litt, uten at jeg setter meg ned av den grunn, men ting går litt mer på autopilot. Det gjør at jeg sover litt bedre om natten. Men ja, hverdagen har innhentet meg, og ting er ikke lenger så nytt og spennende.

A bientôt

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar