søndag 1. november 2015

Bern

Morgenen etter at jeg kom hjem fra Milano, dro jeg til Bern. Jeg skulle møte Marta som kom fra Oslo, i Geneve, og så skulle vi ta toget sammen til Bern. Jeg kom fram til Geneve, jeg hadde ca. en time på meg før neste tog gikk, og kikket litt i butikker og sånt, så begynte klokka å nærme seg avgangstid, og jeg hadde fortsatt ikke hørt noe fra Marta. Toget kom og toget gikk, fortsatt ikke noe melding. Noe av det verste jeg vet er tog som går fra meg, i flere forstander. Men heldigvis var det en hyggelig konduktør som sa jeg bare kunne bruke den samme billetten på neste tog. Så slapp jeg ihvertfall å kjøpe nye billetter. Så fikk jeg til slutt en melding, og fant min reisekompanjong. Hun hadde ikke hatt dekning på mobilen, men hadde vært der i god tid til toget gikk. Vi kom oss med neste tog, som faktisk bare gikk en halvtime seinere. De er litt bedre på tog i Sveits enn i Frankrike altså. Det var en fin togreise, om enn litt tåkete. Tåkete var det også når vi kom fram til Bern, vi fikk vite seinere at det er en slags høy tåke som henger der omtrent konstant. Vi hadde funnet sted å sove gjennom couchsurfing, og skulle da bo hos en 31 år gammel veggisdame. Ganske sentralt til og med. Det som også er en fordel er at det er gratis. Vi (les: Marta) fant greit fram, både til turistkontoret og bostedet. Vi fikk eget rom og allting. Den første kvelden lagde vi middag sammen med denne veggisdamen, som viste seg å være en veganerdame, og hennes kjæreste. Det var veldig hyggelig! Vi diskuterte blant annet Norges kontra Sveits politikk. Og fant ut at vi er like på mange måter. Etter middag hadde vi tenkt oss på en konsert som vår vertinne anbefalte oss, men da vi kom dit en god halvtime etter at konserten skulle ha starta var det fortsatt ganske tomt, og ikke akkurat noe band, så etter å ha venta en stund fant vi ut vi skulle ta en tur i gamlebyen istedenfor. 
Der fant vi til slutt et lite ølsted som vertinnens kjæreste hadde krysset av på kartet vårt. Det var bra atmosfære, ikke for mye folk og vi fikk smake før vi bestilte. De hadde øl både med lakrissmak, baconsmak og grønn te-smak. Det var morsomt.

Neste morgen var det byvandring, og når jeg er på tur, så er det gjerne en del kirker som må besøkes. Denne døpte jeg til Steinerskole-kirka. Fargene og malingen passet bra.

Her har vi monumentet over post-unionen. Det er meget viktig. Vi fant også monumentet over telegraf-unionen. Så kommunikasjon er viktig i Sveits. 

Vi var på utkikkspunktet.

Vi så regjeringsbygget. For Bern er faktisk hovedstaden i Sveits. Før jeg flyttet til Frankrike var jeg helt sikker på at det var Geneve som var hovedstaden. Men det er det altså ikke. 

Vi besøkte en kirke til. 

I den kirka kunne vi gå opp i tårnet. Det var sykt mange trappetrinn! Men absolutt verdt utsikten. 

Jeg syns Bern er en veldig koselig by, og så er det jo pent da.

Tårnet er byens høyeste punkt, så det var et stykke ned, for å si det sånn.

Hus som står tett-i-tett-i-tett.

Vi kunne gå enda et hakk lenger opp, med enda flere trappetrinn. Med enda bedre utsikt. Og billettkontroll på toppen.

 Så ruslet vi litt rundt i gatene, og fant ut at folk liker å koordinere blomstene i blomsterkassene i Bern.




Vi var oppe på en liten ås.

På kvelden var vi på lysshow, det var tøft. En hel animasjonsfilm prosjektert på regjeringsbygget.


Essensen i filmen var; vær snill mot naturen, hvis ikke går det deg ille. Filmen var veldig bra laget, og det var sykt mye folk som kom for å se den. Det var absolutt en opplevelse.
Etterpå spiste vi middag på et kinesisk burgersted. Det var spennende. 

Neste morgen sto vi opp tidlig for å gå på museum. Det var et kombinert historisk og Einstein-museum. Museet var et gammelt slott, og helt utrolig stort. Og veldig forvirrende! Men veldig interessant, jeg lærte masse om Bern og Sveits historie. Og ikke minst om Einstein. Vi brukte en 4 timer der inne, og det var mye vi ikke så på også. Jeg ble veldig fascinert av disse ovnene, som man må fyre i fra et annen rom, sånn at man ikke får røyk i stua. 

De hadde blant annet et eget persisk mottaksrom, som ikke hadde kjempemye sammenheng med noenting. I Einstein-delen fikk vi også Jødenes historie, og 1. og 2. verdenskrig på kjøpet. Det var mye informasjon på en gang. 

Etterpå var vi på kunstgalleri. Hele utstillingen besto av disse, hva skal man si, teppene? Alle var helt like, og tja, ganske grå. Jeg vil si det var ca. 15 stykker av dem. De skulle formidle en kunstners middelalder. Jeg syns nå det er litt spesielt å kalle dette kunst i det hele tatt, men vi fikk oss ihvertfall en god latter. Vi var forøvrig eneste besøkende. Men ja, det var morsomt. 

 Så vandret vi litt rundt, traff på en damp-trikk og en mann som spilte alpehorn. Du vet, et sånt langt et, som du støtter på bakken, som har en sånn dyp lyd som når kjempelangt. Vi kunne også såvidt skimte fjellene, så vi var riktig heldige. 

Litt mer utkikkspunkt, men det er jo så pent, med slott og bro og fjell og allting. 

Og høstfarger. Vakkert.

Så dro vi tilbake til leiligheten, lagde linselasagne sammen med vertinnen, det var igjen hyggelig. Så gikk vi en tur ut, vertinnen ble med oss, for å prøve det andre ølstedet som var krysset av på kartet vårt. Der var det litt mer folk, og litt mindre spennende øl enn det første stedet. Men de hadde mjød da. Jeg vil påstå det er litt spesielt. Vi kunne smake her og, så det gjorde vi til gangs. Vertinnen vår var jo med oss og kunne dermed oversette, for de snakker jo sveitsertysk som jeg mener høres mer nederlandsk en tysk ut. Jeg skjønte veldig lite av det ihvertfall. Vi diskuterte, og igjen morsomt å se likheter mellom Norge og Sveits. Nå har jeg jo ikke møtt veldig mange sveitsere, men jeg synes de jeg har møtt, er veldig hyggelige. 
Det ble en bra tur, selv om den var like lite planlagt som Milano-turen. Det ble mye gamleby og historie, men det liker jeg jo. Ja, nei, jeg likte Bern godt. 

Neste morgen gikk turen hjem igjen, jeg sa hade til Marta i Geneve, og nå er jeg altså tilbake i Thonon. På mandag starter skolen igjen, og jeg er ikke kjempeklar for det kjenner jeg. Men det er vell bare å gå på med krum hals og fullføre siste året. Men det har jo kommet to nye norske jenter på skolen da, så det er kjempehyggelig!
Nei, nå får jeg gjøre litt lekser.

Salut!

-Tone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar